What's on
News overview

Elsa Birgitta Bekman neemt je mee in haar idyllische wereld

8 January, 2020

Elsa Birgitta Bekman 2019

LONGREAD // BLOG - Sugar Mountain ‘stoort’ Elsa Birgitta Bekman terwijl ze midden in de voorbereidingen zit voor haar show in de Tuinzaal in Noord op 27 januari met de Amerikaanse folkzangeres Lily Kershaw. Ze tokkelt wat op haar guitalele maar legt die opzij voor een gesprek over haar Frans/Zweeds/Hollandse afkomst, haar folky balladepop, haar gevoel voor nostalgie en haar spraakmakende zelfgeregisseerde video’s. Haar album Once In My Life (V2) verschijnt pas op 1 mei. Vier singles daarvan zijn al uit voor wie zich wil inluisteren.

Inspiratie uit Victoriaanse tijd

Beluister die vier liedjes eens die al zijn vrijgegeven van dat komende albumdebuut en pak de video’s ook even mee. Je slaat steil achterover van zoveel gebundeld talent in éen en dezelfde persoon. Ze heeft de stem, de liedjes, de werklust, de sound én de vision. Bovendien weet ze zich te kleden als geen ander. Zie haar op bezoek in het programma De Max op Radio 5 van ‘vriend van het huis’ Henkjan Smits en Manuëla Kemp. Gezeten achter een piano, in een ouderwetse jurk met een strik ‘in heur haar’ zingt Elsa haar lied, het titelnummer van haar album, in de rug gedekt door boezemvriendin Jade Welling op viool.

‘Dat is een oude onderjurk van mijn oma,’ zegt ze haast achteloos. ‘Ik ben geïnspireerd door de kleding uit het Victoriaanse tijdperk.’ Het levert muziek en nostalgische beelden op, even betoverend als Aldous Harding.

LONGREAD // BLOG - Sugar Mountain ‘stoort’ Elsa Birgitta Bekman terwijl ze midden in de voorbereidingen zit voor haar show in de Tuinzaal in Noord op 27 januari met de Amerikaanse folkzangeres Lily Kershaw.

Once In My Life | DE MAX! | NPO Radio 5

De Villa Kakelbont

Hoe zit dat nou met die gecompliceerde internationale, zelfs meertalige achtergrond, met ook Franse en Zweedse invloeden? Elsa steekt geduldig een heel verhaal af waarvan blijft hangen dat haar oma geheel Zweeds was en haar moeder is opgegroeid in Frankrijk. Als de onbevooroordeelde kijker van haar video’s zie je toch vooral die Zweedse invloeden terug met enorm uitgestrekte sneeuwlandschappen.

We zien bij de single Desire Lines afwisselend een roodbruin huis (haar moeders huis) en een poppenhuis die samen de Villa Kakelbont van Pippi langkous in herinnering roepen. ‘Maar die villa was geel,’ merkt Elsa snedig op. Ook zelfgemaakt dat poppenhuis trouwens. ‘Samen met Jade heb ik het gebouwd. Daar zijn we twee jaar mee zoet geweest. Dat is naast mijn plaat en video’s mijn grootste project geweest.’

LONGREAD // BLOG - Sugar Mountain ‘stoort’ Elsa Birgitta Bekman terwijl ze midden in de voorbereidingen zit voor haar show in de Tuinzaal in Noord op 27 januari met de Amerikaanse folkzangeres Lily Kershaw.

Desire Lines

Standbeeld van vloeibare klei en bakmeel

Ze houdt van knutselen. Dat is ook te zien bij haar laatste, vierde single All 'Bout Love, waar heel wat huisvlijt is in gaan zitten. Om een onbeantwoorde liefde uit te beelden laat ze zichzelf met bakken vloeibare klei en bakmeel transformeren tot een standbeeld als de beroemde Venus van Milo. Met die beeldspraak wil ze de verstening van hart én lichaam uitdrukken vanwege die kwellende afwijzing.

Het zit overigens zeer mee in de liefde, want haar vriend Harmen Commandeur is videograaf bij al haar clips. ‘Die video pakte heel goed uit,’ vertelt ze over het maakproces. ‘Met drie vrienden erbij hebben we die in één avond en nacht gefilmd.’ Het resultaat is adembenemend mooi. In haar achterhoofd had ze het beeld van de door de lava gemummificeerde lijken die na de opgravingen bij Pompeï bovengronds kwamen.


LONGREAD // BLOG - Sugar Mountain ‘stoort’ Elsa Birgitta Bekman terwijl ze midden in de voorbereidingen zit voor haar show in de Tuinzaal in Noord op 27 januari met de Amerikaanse folkzangeres Lily Kershaw.

All 'Bout Love

Veelzijdigheid als handelsmerk

Die veelzijdigheid is Elsa’s handelsmerk. ‘Ik hou van afwisseling, ik wil gewoon meer dingen tegelijk kunnen doen.’ Daarom ook bedenkt en regisseert ze zelf haar video’s. Een bijkomend voordeel is dat de kosten zo beheersbaar blijven. ‘We maken ze op eigen kosten in de vakanties en met vrienden.’ Die ‘meel- en kleivideo’ is gemaakt in het antikraakpand in Hoorn waar ze woont met haar vriend. Op 20 maart komt er nog een vijfde single uit. Komt er dan weer een eigengemaakte video bij? Ze zegt van wel, maar heeft nu nog geen idee hoe die eruit moet gaan zien. ‘Maar dat komt vast goed,’ klinkt het optimistisch.

LONGREAD // BLOG - Sugar Mountain ‘stoort’ Elsa Birgitta Bekman terwijl ze midden in de voorbereidingen zit voor haar show in de Tuinzaal in Noord op 27 januari met de Amerikaanse folkzangeres Lily Kershaw.

Once In My Life (Sverige Vals)

Kruit is nog niet verschoten

Er zijn nu al vier singles uit, terwijl de release van het album nog vier maanden op zich laat wachten. Is ze niet bang haar kruit al te hebben verschoten voordat het allemaal gaat beginnen? Helemaal niet, zo blijkt. ‘We hebben die vijfde single nog,’ zegt ze. ‘Ik weet dat ik met mijn muziek in een niche zit en dus vaak met iets moet komen om de aandacht erop gevestigd te houden. Die video’s helpen daar heel erg bij.’

Op de melodie gericht

In haar tijd bij soulband The Tibbs, waarmee ze een album opnam, heeft Elsa al een publiek opgebouwd. Een deel daarvan heeft haar gevolgd naar haar solocarrière. ‘Er zijn er natuurlijk ook een paar afgehaakt. En er is nieuw publiek bijgekomen. Dít is de muziek die ik wil maken. Waar die band zich heel erg op ritme en groove oriënteerde, richt ik me liever op de melodie.’

LONGREAD // BLOG - Sugar Mountain ‘stoort’ Elsa Birgitta Bekman terwijl ze midden in de voorbereidingen zit voor haar show in de Tuinzaal in Noord op 27 januari met de Amerikaanse folkzangeres Lily Kershaw.

Waiting For You

Conceptalbum

Haar debuutalbum Once In My Life beschouwt ze als een conceptalbum. ‘Ik heb het niet zozeer bewust zo gemaakt. De nummers zijn in een langere periode ontstaan. De oudste track dateert van toen ik 15 was. Ze delen allemaal eenzelfde soort nostalgische sfeer en thematiek,’ beschrijft ze. ‘Ik heb nu eenmaal een enorme hang naar die momenten uit mijn leven die heel significant voor me waren.’ Dat ze een beetje ‘in het verleden leeft’ kun je zien aan haar kleding en aan haar video’s die een idyllische jeugd verraden.

‘Tja kerst in de Franse Alpen bij mijn opa en oma, de lange zomers in Zweden, mijn ouderlijk huis in Wijdenes omgeven door slootjes, ik heb eigenlijk altijd in een andere wereld vertoefd.’ De omslag kwam pas toen haar ouders gingen scheiden. Daar begon het romantiseren van haar jeugd hetgeen nu zo schitterend terugkomt in haar muziek en video’s waarin ze al haar talenten kan botvieren. In de Tuinzaal komt ze alleen, zelfs violiste Jade speelt niet mee. Lily Kershaw die op 27 januari ook op het programma staat moet het immers ook alleen zien te redden. Met die zelfredzaamheid zit het wel snor bij Elsa.

Tekst door: Robbert Tilli

Koop hier je kaarten voor Elsa Birgitta Bekman en Lily Kershaw in de Tuinzaal op 27 januari.