Niet alles is country of folk wat Sugar Mountain voorschotelt. Ook zijn huidige woonplaats Nashville kan niet verdoezelen dat Anderson East een ware ‘soulbrother number one’ is. Er zullen er gerust enkelen zijn die denken dat hij als vriend van countryzangeres Miranda Lambert toch wel iets van country moet hebben. Vooruit een vleugje dan. Zijn babe is trouwens net bij hem weggegaan, lazen we deze week nog in de roddelrubrieken. Met dat gegeven ga je toch anders luisteren naar de teksten op Anderson East’s wonderschone tweede album Encore, dat klinkt als Van Morrison met de gemuteerde stembanden van Joe Cocker. Een beetje soulkicker is aanwezig bij zijn show op 2 juni in Paradiso Noord.
Uitzonderlijk talent
Laten we de Nashville-discussie hier maar niet weer gaan voeren, waarmee we hem – excuses hiervoor! - alweer begonnen zijn. Natuurlijk is die stad meer dan country, als de USA’s publishing capital vertegenwoordigt het in wezen alle genres. Laten we ons liever gaan concentreren op het uitzonderlijke talent van deze oorspronkelijk uit Athens, Georgia afkomstige jongeman. Behalve zijn gruizige zangstem valt er nog meer meteen op aan de man: zijn vriendin, zijn interessante vriendenclub tout court van co-writers én zijn grote repertoirekennis waar het om de covers aangaat. Ja we hebben er hier een eentje!
Als Nathaniel Rateliff de grote zaal van Paradiso tweemaal uitverkoopt, wat moet de toekomst onze nieuwe man Anderson East dan wel niet gaan brengen? Is die zo goed, hoor ik u afvragen. Zeker! Onder de liefhebbers van (blue-eyed) soul met een rafelrandje wordt zijn naam al langer rond gefluisterd. Rond geschreeuwd is misschien een betere omschrijving. Pak het album Encore, zijn tweede onder zijn artiestennaam (zijn echte naam is Mike Anderson) er eens bij, en luister eens naar de openingstrack King for A Day. Zeg nu zelf: Van the Man of Paul Carrack hadden zich hier allesbehalve voor geschaamd. De tekst van de met Chris en Morgane Stapleton (toch country dus!) geschreven slijper krijgt een heel nieuwe lading met het bericht over het uit elkaar gaan van Anderson East en Miranda Lambert deze week. We geven onmiddellijk toe dat je van alles in teksten kan lezen of horen als je wilt.
Even if your heart can't look my way.
Even if our love can't stay together.
I'd rather be king for a day than a fool forever.
Rather be king for a day than a fool forever
King for a Day
Mooie vriendenclub
Dat clubje co-writers uit Nashville bestaat geheel uit producer Dave Cobb’s incrowd. Niet de minsten dus, want die Cobb kent intussen als meest gevraagde Americana-producer onderhand iedereen. Chris Stapleton hield Anderson East’s schrijfhand ook vast bij de op ‘Otis-die-dood-is’ geïnspireerde ballad If You Keep Leaving Me, samen met Aaron Raitiere. Laatstgenoemde is bij veel tracks betrokken, waaronder House Is a Building, waar ook Natalie Hemby aan heeft meegewerkt. Het is allemaal even doorleefd en klassenrijk. Voor de met pompende blazers uitgevoerde uptempo track Girlfiend sloten naast Anderson East en Raitieri ook nog Tim Bergling aan en producer Cobb, die overigens altijd opvallend weinig meeprofiteert van de publishing van de artiesten waarmee hij werkt. Dat is altijd een goed teken, als iemand de kunst laat prevaleren boven het ongetwijfeld niet slechte geld. Good cop, die Cobb.
De tekst van Girlfriend krijgt tegen de achtergrond van de recente ontwikkelingen ook een iets ander reliëf. Anderson East verzekert al zijn fans, dat het liedje met de sleutelzin I think I’m in love with your girlfriend ontstaan is uit een soort gezellige baldadigheid in de studio met een biertje erbij. Prima toch?
Well I can't fight it.
She got me hot and bothered.
Her ring rock 'round her finger.
Showing me I shouldn't want her.
And brother we might have problems.
'Cause she's tearin' me down and I'm tempted.
And I ain't gonna say I'm sorry now.
I think I'm in love with your girlfriend.
I think I'm in love, think I'm in love.
I think I'm in love with your girlfriend.
Girlfriend
Grote repertoirekennis
Wat die bovengenoemde grote repertoirekennis betreft: die uit zich in de frappante coverkeuze. Sorry You’re Sick kennen we nog als de folk soul van Ted Hawkins, die op Venice Beach op straat zijn geld verdiende totdat hij ontdekt werd door Rounder Records. Waar het nummer bij Hawkins akoestisch is, gewoon zanger met gitaar, daar wordt het een soulstomper bij Anderson East. Somebody Pick Up My Pieces, van huis uit een ballad bij de schrijver van het lied Willie Nelson, krijgt eenzelfde feestelijke behandeling. In de jaren zeventig zouden ze zeggen dat het in deze uitvoering ‘de pan uit swingt’, wat het ook doet by the way. Soulzangeres pur sang Bettye LaVette bleef bij haar versie dichter bij het origineel. Het liedje zou hem tekstueel nu goed doen in een periode met liefdesverdriet om Lambert, alhoewel de twee naar verluidt als ‘vrienden uit elkaar zijn gegaan.’ Hij zal toch z’n leven weer moeten oppakken.
Somebody pick up my pieces.
They're scattered everywhere.
Put me back together.
Put me way over there.
And take me out of contention.
I surrender my crown.
Somebody pick up my pieces.
It's just me coming down.
Nieuwe inspiratie
Het mooie van een artistiek stel dat uiteen gaat is, dat het altijd weer aanleiding vormt voor weer nieuwe liedjes. Wat dat betreft zitten we voorlopig dast dus wel goed bij Anderson East. En laten we eerlijk zijn, wat is er beter om naar uit te kijken dan een optreden van een geïnspireerde artiest? Op 2 juni in Paradiso Noord zal Anderson East zich helemaal blootgeven. Wát een vooruitzicht!
Tekst door: Robbert Tilli
Koop hier je kaarten voor het optreden van Anderson East op 2 juni.