Programma
Nieuwsoverzicht

Sam Akpro: "Als het om muziek gaat, probeer ik onzekerheid te vermijden"

12 april, 2024

Sam Akpro web

In de aanloop naar zijn komende optreden tijdens London Calling Festival op zaterdag 18 mei, spreken we met Sam Akpro, een opkomende artiest die snel naam weet te maken in de muziekscene. Hij biedt ons een inkijkje in zijn creatieve proces als muzikant, terwijl we verder ingaan op zijn nieuwste track 'Disposition', het veranderen van perspectief en het tackelen van onzekerheden in zijn streven naar artistieke voldoening.

Over perspectief, bewustzijn en timing

Onlangs verscheen je nieuwste release ‘Disposition’. Wat heeft je geïnspireerd tot het maken van dit nummer?
Ik weet niet zo goed wat het heeft geïnspireerd. Meestal maak ik muziek zonder dat daar een bepaalde bedoeling achter zit. Ik denk dat de tekst is geïnspireerd op dingen als uitgaan, feesten, drinken en wat niet. Die dingen waarvan je denkt dat je er plezier aan beleeft, terwijl het eigenlijk gewoontes zijn die je hebt aangeleerd, en waar je niet zoveel meer aan vindt... Het was een observatie van een periode waarin ik die dingen niet meer deed en dat zorgde voor een nieuw perspectief.

Komt jouw muziek meestal voort uit zaken als zelfanalyse en veranderend perspectief?

Zo heb ik er nog nooit naar gekeken, maar ik denk het wel, ja. Ik ben erg zelfbewust, maar ik probeer daar niet over na te denken wanneer ik het muziekstuk maak. Het komt gewoon bij me op. Ik ben niet bezig met hoe mensen erop zullen reageren, alleen maar om die reactie te voeden. Maar ik denk wel dat je je bewust moet zijn van wat er om je heen gebeurt, om dat gevoel op te wekken en tot uiting te brengen.

Hoe slaag je erin om trouw te blijven aan je eigen artistieke visie, terwijl je omgaat met veranderende meningen en feedback van je publiek?

Wanneer je voortdurend bezig bent met de reacties van anderen, maak je jezelf gek. Hun meningen veranderen voortdurend: mensen evolueren. Dus je moet je werk gewoon presenteren; of mensen het leuk vinden of niet, dat is iets anders. Vaak moeten mensen ook nog even wennen aan iets; ik in ieder geval wel. Als ik iets voor de eerste keer beluister, vind ik het misschien niet geweldig, maar als ik het dan opnieuw hoor in een andere setting, op het juiste moment, krijgt het meer betekenis. Het is vaak ook gewoon timing, niet?

Sam Akpro

Sam Akpro

Disposition

"Als het om muziek gaat probeer ik onzekerheid te vermijden"

Het klinkt bijna alsof je immuun bent voor onzekerheid
Haha, nou dat wil ik niet zeggen, maar als het om muziek gaat probeer ik onzekerheid te vermijden. Onzekerheid is altijd wel aanwezig, en het is niet per se een slecht iets. Je kunt het in je voordeel gebruiken, denk ik. Ik zou niet zeggen dat ik immuun ben voor wat voor onzekerheid dan ook, maar ook hiervoor geldt dat het goed is om je ervan bewust te zijn, zodat je een manier kunt vinden om die gevoelens te tackelen.

Hoe tackel jij die gevoelens?

Muzikaal gezien waarschijnlijk door eerst naar mezelf te luisteren. Voordat je stuk af is en je er helemaal tevreden mee bent moet je elke vorm van kritiek uitsluiten. Ik denk dat die tevredenheid je kan helpen de onzekerheden te overwinnen die je mogelijk hebt met je werk. Voor mij is het doel om creatief voldaan te zijn: dat is het moment waarop ik weet dat ik op creatief vlak heb gedaan wat ik moest doen.

Op wat voor manier heeft
het vinden van voldoening in je muziek je dagelijkse leven beïnvloed?

Ik denk dat ik wat emotioneler ben geworden, vooral doordat ik een manier heb om die emotie te uiten. Ik ben ook wat meer gefocust, omdat ik iets heb om me op te concentreren naast het dagelijkse leven. Dat zijn de voornaamste dingen, denk ik. Ik ben niet zoveel veranderd; ik doe nog steeds de dingen die ik deed voordat ik muziek maakte, alleen neemt muziek nu meer ruimte in.

Sam Akpro

Sam Akpro

Juno

Pitchfork Parijs, London Calling en de uitwerking van het publiek

Vorig jaar trad je voor het eerst op buiten het Verenigd Koninkrijk tijdens Pitchfork Festival in Parijs. Hoe was die ervaring voor jou?
Heel goed, het was eigenlijk net als elke andere show. Tegelijkertijd werd er anders op de muziek gereageerd dan bijvoorbeeld in Londen, daar zijn mensen soms minder geneigd om te dansen, uit angst voor de reacties van de mensen om hen heen. In Parijs leken de mensen zich wat vrijer te voelen om zich te uiten. Die blijk van waardering was wel een boost voor m'n zelfvertrouwen.

Hopelijk heerst datzelfde gevoel van vrijheid in Amsterdam tijdens je optreden bij London Calling. Had je weleens eerder van het festival gehoord?

Zeker, ik heb er weleens van gehoord, ook omdat er veel Britse acts optreden. Een vriend van me, Master Peace, heeft er ook opgetreden in mei, vorig jaar. Het is een cool festival en ik vind de locatie ook vet. Ik kijk er heel erg naar uit om hier te spelen.

Zijn er acts die je zelf graag wil zien?

Miss Tiny zou ik willen zien. Ook Viji en mary in the junkyard. Het zijn allemaal acts uit Londen waar ik graag naar luister en ik ben heel benieuwd naar hoe ze live klinken.

Is er iets dat je zou willen zeggen tegen de mensen die je komende show bezoeken?

Alleen dat ik hoop dat ze van de show genieten. Het wordt een iets andere set dan we gewoonlijk spelen, waarbij we wat meer dingen uitproberen. Misschien ook wat rustiger, maar dat hangt af van het weer... Het weer zijnde het publiek.

Dus het publiek heeft invloed op de set?

Haha, ja, in dat stadium zeker wel. In de arena!

Tekst: Yvonne den Outer