Programma
Nieuwsoverzicht

Yola loopt door vuur en maakt haar droom alsnog waar

27 juni, 2019

Yola 2019

Dan Auerbach heeft weer eens ‘een vrouw aan de haak geslagen’. Yola heet ze, of voluit Yolanda Quartey, of Yola Carter. En ze past in het steeds verder uitdijende rijtje dames dat gewerkt heeft met The Black Keys-man in de rol van producer: van Valerie June tot Nikki Lane tot La Luz. Ze klinken allemaal top. Yola ook dus. Thuis in Engeland was ze altijd het zwarte buitenbeentje in een overwegend wit genre. In Amerika waar haar debuutplaat Walk Through Fire is opgenomen was ze verheugd dat muzikanten kleurenblind zijn. Daar ver van huis heeft ze haar lang gekoesterde wens om in de muziek te slagen eindelijk zien uitkomen. Je wilt niet weten hoeveel tegenslag ze is tegengekomen, variërend van tegenwerking door haar eigen moeder, brand in huis en armoede. Ze moest letterlijk door vuur lopen om er te komen. Op 28 augustus mogen we haar waar geworden droom meebeleven in Paradiso.

Terug naar Lowlands 2012

Even terug in de tijd, naar Lowlands 2012… Wie was daar in de wandelgangen de meest besproken act en verkocht de meeste albums in het filiaal van Plato op het festivalterrein? Dat weet niemand meer. Maar het was Phantom Limb een soort countryrockband uit Bristol. het album heette The Pines. En wie was de frontvrouw? Juist ja: Yola! We herinneren ons een vurige verschijning op het kleinste podium, de Lima. Iedereen had het erover. Dat was toen, en nu hebben we met Yola’s solocarrière te maken. Ze heeft een moddervette debuutplaat onder haar arm: Walk Through Fire, niet alleen geproduceerd door de gelauwerde Dan Auerbach, maar ook uit via zijn Easy Eye Sound label. Het gaat goed. Eindelijk!

Dan Auerbach heeft weer eens ‘een vrouw aan de haak geslagen’

Phantom limb as a trio on Lowlands 2012

Geen gemakkelijke tijd gehad

Ze heeft het niet gemakkelijke gehad. Als dochter van een uit Barbados geëmigreerde moeder en een Ghanese vader, die ze nooit gekend heeft, groeide ze op in Portishead. In die totaal blanke stad viel ze nogal op, laat ze niet na te zeggen in elk interview. In de armoede thuis ontdekt ze haar moeders platencollectie waar vooral Aretha de aandacht van de jonge Yola trekt. Als ze hardop zegt zangeres te willen worden, gaat haar eigenste moeder die daar niets van wil weten haar keihard dwarsbomen. Dat ze toch nog tot zangeres van Phantom Limb uit het naburige Bristol weet te schoppen is een heus mirakel.

Dan Auerbach heeft weer eens ‘een vrouw aan de haak geslagen’

Ride Out In The Country

Sprankelend debuut met een countrysoul-repertoire

Op haar route naar haar huidige status van ster in wording, zeker na haar glansoptreden bij Jools Hollands Hootenanny met oud en nieuw (en deze week nog bij M op NPO 1), heeft ze zoveel pech gekend. Daar kun je als singer-songwriter jarenlang op teren. Maar om het daadwerkelijk mee te maken is minder leuk. Uit je huis geschopt worden met je huisgenote en een paar dagen op straat te moeten leven omdat ineens geen enkele zogenaamde vriend een slaapplaats voor je heeft, is een klap in je gezicht. Een huis dat vlam vat, waardoor je door de vlammen heen je leven moet zien te redden – vandaar de albumtitel – is ook niet echt iets waar je naar op zoek gaat. Het heeft haar gehard en inspiratie opgeleverd voor een sprankelend debuut met een countrysoul-repertoire van midtempo songs, ballads en een enkel wat sneller nummer. Ze zingt nu haar eigen werk in plaats van koortjes voor Massive Attack of The Chemical Brothers.

Dan Auerbach heeft weer eens ‘een vrouw aan de haak geslagen’

Faraway Look with Jools Holland & His Rhythm & Blues Orchestra

Invoelbare pijn

Muziekliefhebbers romantiseren vaak het malheur van bepaalde artiesten. Dat gaat van de katoenplukkers op het platteland tot de uitgebuite fabrieksarbeiders in de steden. Dat heeft dan allemaal plaatsgevonden in lang vervlogen tijden. Zonder ons er echt iets bij te kunnen voorstellen, zeggen we dan vaak toch een beetje betrapt, dat het ‘doorgaans wel goede muziek op levert.’ Maar bij het levensverhaal van Yola moeten we schoorvoetend erkennen, dat het nu het om nog heel recente gebeurtenissen gaat, toch wel heel invoelbaar wordt. Je voelt de pijn die ze heeft geleden. Deze muziek is zo echt. Dat zou je eigenlijk niet mogen vergeten als we haar live gaan zien in Paradiso op 28 augustus.

Tekst door: Robbert Tilli
Foto door: Alysse Gafkjen

Koop hier je kaarten voor Yola in Paradiso op 28 augustus.