Ticket to the Tropics-illustrator Saša Ostoja: ‘Wereldmuziek is een cadeau dat altijd blijft verrassen’
11 februari, 2020
Vrolijke kleuren, vreemde mensachtige dieren in fantasiewerelden. De illustraties van de Amsterdamse Saša Ostoja herken je zelfs met één oog gesloten en zie je steeds vaker voorbijkomen. Zélfs als tattoos op menselijke lichaamsdelen. Met zijn liefde voor wereldmuziek ontwerpt de jonge illustrator/kunstenaar al sinds het ontstaan van Ticket To The Tropics de jaarpas, die nu ook weer te koop is voor huidig muziekjaar 2020 in Paradiso. We spraken met hem over dierlijke hoofddeksels, Brazilië en goud zoeken.
Saša studeerde ooit af als schilder en wilde flyers maken als bijbaantje. Dat bijbaantje is inmiddels zijn levensonderhoud geworden. Sinds zes jaar maakt hij kleurrijke illustraties, altijd met de focus op flora en fauna. Daarnaast heeft hij als dj van het duo Eagleman een voorliefde voor wereldmuziek: muziek die goed paste bij zijn tekeningen. “Ik ben enorm trots dat ik visuals mag maken voor Ticket To The Tropics. Het was vroeger mijn droom om posters te maken voor Paradiso, die droom is uitgekomen”, vertelt Saša.
Dikke knipoog
Zijn grootste hobbies zijn muziek en kunst, maar om echt te leven van het dj-bestaan zou hij elk weekend flink aan de bak moeten. Die combi pakte niet altijd even goed uit. “Dan was ik in het weekend op pad geweest en moest ik op maandag met vermoeide ogen tekeningen maken. Leuk, maar het kost veel kracht. Nu dj ik alleen nog op leuke momenten, zoals Lowlands en Museumnacht. Ik kan gewoon de krenten uit de pap pikken, puur omdat ik het leuk vind om ernaast te doen.”
De mensen die alle vijf Ticket To The Tropics-passen van de afgelopen jaren nog in een rommellaatje hebben liggen, zien direct dat de illustraties keer op keer humor en een dikke knipoog bevatten. “Ik maak iets waar ik zelf vrolijk van word, het hoeft allemaal niet zo serieus. Het gaat meer om de vibe. Als anderen en jijzelf er vervolgens om moeten lachen, is het goed”, legt Saša uit. Wat zien we dan precies op de 2020-pas? “Tja, drie personages in een tropische omgeving met twee dierlijke hoofddeksels: een hondmuts en een vogelmuts. Samen laten ze weten dat de pas van 2020 er is. Het is niet ingewikkelder dan dat, haha. Elk jaar zit ik in een andere fase als ik met een pas bezig ben, dat zie ik ook terug als ik ze allemaal naast elkaar leg. Nu zat ik in een fase van personages met dierenmutsen.”
Cadeautjes openmaken
Hoe zit het dan met zijn liefde voor wereldmuziek? “Wereldmuziek is een soort cadeau, dat altijd blijft verrassen. Ik hou ervan om op zoek te gaan naar ‘vergeten’ artiesten, artiesten die je niet per se op de radio hoort. Dan kan ik nachtenlang het internet afspeuren naar artiesten uit de jaren zestig en zeventig; zit ik de hele nacht cadeautjes open te maken. Maar ik ben ook twee keer naar Brazilië geweest om platen te zoeken met een portable platenspelertje, dat voelde een beetje als goud zoeken. En mijn moeder draaide vroeger ook veel merengue, salsa, reggae; mijn vader veel jazzmuziek. Als kind werden mijn ogen al geopend voor bijzondere muziek.”
Brazilië dus, een land dat bekend staat om haar prachtige muziek op straat, in de kroeg en op podia. Saša: “Twee keer ben ik in onze winter naar Brazilië geweest, dat voelt als een soort valsspelen met de wereld, want dan is het daar zomer. Wat een waanzinnig land is dat! Het is misschien niet altijd even veilig, maar als je aan dat gevoel toegeeft, reis je niet meer. Je voelt dat je leeft als je daar bent. Ik voel heel veel liefde voor het land, maar ik zie ook de puinhoop met macho-polities, corruptie, verwarrende politiek. Ik voel me echt een luxepaard als ik daar ben.”
Politiek geladen
Naast olijke tekeningen, maakt Saša ook werk dat meer politiek geladen is, zoals Family Trip (te zien op zijn website). Blijmoedig lijkende tekeningen met een donker randje. “Soms probeer ik maatschappelijke issues te verwerken, zonder echt belerend te zijn.” Die werkstukken waren ook te zien tijdens zijn expositie ‘Curiosity Kills The Cat’ afgelopen 29 november in De Bouwput. “Ik vind het moeilijker om te maken, want het leunt minder op een lach. Maar ik denk wel dat mijn visuele stijl een goede manier kan zijn om zware issues op een iets meer lichthartige wijze te brengen.”
Door Jolien Eijsink
Ticket to the Tropics jaarpas 2020