Nadat het Australische Rolling Blackouts Coastal Fever flink lang had getoerd rond de release van hun debuut Hope Downs, zaten ze er even doorheen. Was thuis nog wel thuis? Dus besloten ze een album te maken dat juist over personen en plekjes gaat die ze koesteren. Maar toen kwam het coronavirus om de hoek kijken. Indiestad sprak met zanger/gitarist Tom Russo.
Onmogelijk om te repeteren
Het is een rare gewaarwording. We bellen vanuit Amsterdam met zanger/gitarist Tom Russo van de Rolling Blackouts die op dat moment in Melbourne, Australië is. Het is de tweede helft van april en normaal gesproken zouden we pal tegenover elkaar hebben gezeten, maar door Covid-19 is zo’n beetje de hele wereld in lockdown. In Australië is het aantal besmettingen relatief laag, maar heeft de regering het land razendsnel op slot gegooid.
Drummer Marcel Tussie, afkomstig uit de omgeving van Perth, in het westen van het land, kan bijvoorbeeld niet naar Melbourne komen om met de bandleden te repeteren omdat ook de grenzen van de verschillende districten gesloten zijn. Want: Hoe minder iedereen beweegt, hoe minder risico.
Een waar horrorscenario
Voor ons ligt Sideways to New Italy, het tweede album van de band dat op 5 juni uit zal komen. Dat gaat ook gewoon gebeuren, hoewel veel platenmaatschappijen de releases liever nog wat uitstellen. Want een begeleidende tour laat nog wel even op zich wachten. Alles wat voor deze zomer gepland stond kon in een keer van tafel geveegd worden. Onoverkomelijk, maar daarom niet minder spijtig.
Zalen probeerden eerst een en ander van maart naar
juni te schuiven, toen naar september, maar alles staat op stippellijntjes. Een
waar horrorscenario.
Tom
Russo: ‘We hopen nu in november in Europa te toeren… en anders in januari. Maar
dat ik je daar nu, een maand of acht van tevoren, nog geen duidelijkheid over
kan geven, maakt een mens wel erg onzeker. Welke kant gaat de bal op rollen?’
Snappen we. Een wereldtour plannen is sowieso al een fikse
klus. Maar doorgaans gaat het er vooral om dat alle data goed aansluiten. Nu
weet je niet wanneer je weer van Australië naar Europa of Amerika kunt vliegen
en of alle locaties wel bereikbaar en open zijn…
‘Absoluut.
Het moeilijke is ook, het is een cliché om het er steeds over te hebben, maar
je kunt ook niet doen alsof er niets aan de hand is.’
Album is al half jaar af
Alles is opeens afhankelijk van dat ene. Wanneer
werden de opnames voor ‘Sideways to New Italy’ eigenlijk afgerond?
'In
november al. We waren echt helemaal klaar voor 2020. Het voelt opeens al zo
lang geleden… alsof je het over de wereld van vroeger hebt. Vlak voordat alles
afgelast werd zouden we in het voorprogramma van The Pixies bij het Sydney
Opera House spelen. Dat vonden we heel bijzonder, maar dat was voor ons dus het
eerste dat weggevaagd werd.’
She’s There
Catchy eerste single
‘She’s There’, een van de eerste singles van jullie
nieuwe album, is een enorm gemakkelijk in het gehoor liggend nummer. De eerste
keer dat ik het hoorde zat ik direct mee te bewegen en bij het tweede
refrein zong ik ook al mee. Zijn dat ook echt de liedjes die je razendsnel
schrijft?
‘Ik
denk het wel ja. De nummers die zich makkelijk lieten schrijven worden
inderdaad vaker de singles. En songs met complexere structuren waar je lang op
ploetert zijn eerder albumtracks. Joe White [zanger/lead-gitarist] heeft de
basis van She’s There geschreven. Meestal heeft een van ons een idee
voor een nummer en daarna gaan we met zijn allen er mee aan de slag. Not
Tonight is bijvoorbeeld een nummer waar we maandenlang aan gesleuteld
hebben. We wisten niet direct wat het refrein moest zijn en wat meer een
couplet was. Het gevoel was erg belangrijk bij dat nummer.’
Desoriëntatie en de inzet van familie en vrienden
Over gevoel gesproken. Jullie waren ietwat
gedesoriënteerd toen jullie na enorm lang getoerd te hebben terug kwamen in
Australië.
‘Ja,
je bent zolang onderweg geweest, in busjes, in hotels, dat het wel even wennen
is om weer ‘gewoon thuis’ te zijn. Daarom wilden we dit keer over onderwerpen
schrijven die ons na aan het hart liggen. Zodat je toch een beetje het
thuis-gevoel krijgt als je, waar dan ook ter wereld, over plekjes of mensen om
wie we geven zingt.’
Er zijn dit keer zelfs bijdragen van vrienden en familieleden.
‘Klopt.
Gaandeweg voelden we dat dit ons meest persoonlijke album zou worden, dus
voelde het goed om een paar van die mensen een bijdrage te laten leveren.
Sommigen zongen een stukje mee en op het openingsnummer The Second of the
First hoor je bijvoorbeeld de vriendin van Joe en een hele goede vriend van
ons tijdens een spoken word moment.’
Cars In Space
Aussies met Italiaanse roots
Kun je iets meer uitleggen over ‘New Italy’?
Sommigen van jullie hebben toch Italiaanse roots?
‘Er
is een klein dorpje, ver van alles verwijderd, “in the bush” zouden wij
zeggen, waar een replica van een Italiaanse villa staat. Dat vonden we mooi
voor de hoesfoto, maar ook het verhaal achter dat dorpje sprak ons aan. Het is
een nederzetting uit de negentiende eeuw toen een kleine hoeveelheid Italianen
daar is gaan bouwen. Het staat er vol met typisch Italiaanse beeldjes en
gebouwtjes terwijl het zich middenin Australië bevindt. Alsof ze op een nieuwe
plek een soort Utopia wilden bouwen dat leek op waar ze oorspronkelijk vandaan
kwamen. Heel apart.’
De uitschieter
Een nummer wat er echt uitspringt is ‘The Only One’.
Heel dromerig en toch een beetje onderkoeld en minder gericht op upbeat
gitaren..
‘Dat
nummer heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het had eerst bijna een synth-achtige
technobeat, het was een soort computergarage, dus we twijfelden of het wel bij
ons paste, maar we experimenteerden verder omdat we de melodie zo sterk
vonden.’
Geinige video
De video van single ‘Cars in Space’ is grappig. Wat
zien we daar precies?
‘Twee
van onze vrienden spelen een koppel dat naar een drive-in bioscoop gaat.
Die locatie is net buiten Melbourne en wordt daar ‘s avonds ook echt voor
gebruikt. Maar overdag konden we er onze videoclip opnemen. We waren op zoek
naar een enorm leeg veld omdat de regisseur het geinig vond om de band een
choreografie met danspasjes te laten instuderen.’
De neiging tot luchtgitaar spelen
We zijn doorgaans niet zo van het luchtgitaar spelen,
maar bij sommige van jullie nummers hebben we de neiging om toch met onze
vingers te doen alsof we meespelen. Zo aanstekelijk zijn sommige melodieën.
Gebeurt dat vaker bij optredens? Kijk je wel eens het publiek in?
‘Haha,
dat heb ik absoluut zien gebeuren, maar ik probeer tijdens een optreden niet te
veel op de voorste rijen te focussen. Eigenlijk probeer ik juist een beetje in
mijn eigen wereldje te verdwijnen. Dan weet je zeker dat je niet te veel
afgeleid raakt.’
Sideways to New Italy komt op 5 juni uit.
NB: Zodra het weer kan komt Rolling Blackouts Coastal Fever in Paradiso spelen.