Programma
Nieuwsoverzicht

IJzingwekkend Whispering Sons is een van de zeven klinkende namen tijdens de Toutpartout-avond

28 november, 2019

191212whispering sons very special guestswhispering sons olivier donnet ii

Boekingskantoor Toutpartout bestaat 25 jaar en viert dat op woensdag 4 december in Paradiso met een totaalprogramma: zeven optredens van de crème de la crème uit hun artiestenstal. Indiestad besloot de momenteel vanuit Brussel opererende postpunk/wave-formatie Whispering Sons te interviewen.

Het vijftal bestaat al sinds 2015, maar het iets meer dan een jaar geleden uitgekomen 'Image' is hun debuutalbum, een duister werkstuk vol hoekige new wave composities. Voor 'Image' verschenen al wel een EP en wat singles, terwijl in 2016 ook Humo’s Rock Rally, een prestigieuze bandcompetitie bij onze zuiderburen, werd gewonnen.

'Image' wordt vooral gekenmerkt door twee zeer herkenbare factoren: de onderkoelde bas/drum/synth/gitaar-basis van de nummers die verplichte kost is voor goths, maar die ook gewaardeerd zal worden door een ieder die alleen de groten uit dat genre kent en die een voorkeur voor het postpunk genre heeft. Want Whispering Sons beschikt ook over gortdroge, voortstrompelende melodielijnen. En dan is daar natuurlijk de ijzingwekkende, dwingende, vrij lage zangstem van zangeres Fenne Kuppens die je vrijwel direct naar de strot grijpt. Wij spraken onlangs even met haar.

Hqdefault 191128 023417

Whispering Sons

Alone

Op 4 december spelen jullie op de Toutpartout avond in Paradiso, maar komende week touren jullie onder meer door Hongarije, Roemenie, Polen. Is het de eerste keer dat jullie in die hoek van Europa spelen of hebben jullie dat vaker gedaan?
"In Boedapest is het ondertussen al onze derde keer, maar in landen als Roemenië, Polen, Servië en Bulgarije spelen we voor het eerst een eigen clubshow. We weten dus ook niet goed wat te verwachten. Heel benieuwd naar de reacties!"

Jullie zijn erg goed in het creëren van een beklemmende sfeer, zoals in 'Got A Light' bijvoorbeeld. Dwingende drums, een sound die de luisteraar werkelijk opslokt als een wervelwind….ontstaat zo’n track meestal vanuit één specifiek instrument of vanuit de zanglijnen of verschilt dat per keer?
"Meestal komt er iemand, voornamelijk Kobe (gitarist), met een idee aanzetten. Dat kan een volledig nummer met een al afgeronde structuur zijn of gewoon een lijn voor een instrument. We sleutelen daar dan samen aan verder tijdens de repetities. De zanglijnen komen altijd later in het proces. Ik neem de demo van de repetitie mee naar huis en werk daar aan tekst en melodie. De sfeer ontstaat al in het repetitiekot, maar komt eigenlijk pas echt tot uiting als we het voltooide nummer live brengen. Vaak geeft dat een nummer nog extra intensiteit."

De opener van 'Image', 'Stalemate', is een te gekke track, maar ook een waar de nodige invloeden in doorklinken. Ik moest even aan oude tracks van The Cure denken. Dat is niet zo’n rare associatie, toch?

"Zeker niet! Wij zijn grote fans van The Cure. Het is ook overduidelijk dat wij onze inspiratie in eerste instantie halen uit de new wave en postpunk van de jaren tachtig. Alleen willen we daar niet in blijven steken. We luisteren allemaal naar veel en verschillende soorten muziek en iedereen is op zijn manier beïnvloed daardoor. Het is voor ons belangrijk dat de muziek die we maken, ongeacht welke stijl of welke invloeden erin te horen zijn, muziek is die we zelf willen horen en waar wij onze gevoelens in kwijt kunnen."

Hqdefault 191129 142546

Whispering Sons

Strange Identities

Ik zag een post op jullie FB-page die ik nog even helemaal moet doorgronden. -60% projectfunding = - 60% culture. Kun je dat aan me uitleggen?
"Onze huidige regering voert stevige besparingen door op vlak van kunst en cultuur. Zo gaat er 60% minder geld in de pot van de projectsubsidies zitten. Die projectsubsidies geven jonge kunstenaars de kans om zich verder te ontwikkelen en hun ideeën tot uitvoering te brengen. Onze post maakte deel uit van een actie op sociale media, waarbij kunstenaars uit verschillende sectoren hun werk voor 60% zouden bedekken met een geel vlak. Er kan veel gediscussieerd worden over die subsidies en over de hele besparingen, maar onze post was in eerste instantie bedoeld om aan de mensen die ons volgen duidelijk te maken wat de impact van zo'n besparing kan zijn en dat ook wij en zij hierdoor geraakt worden."

Dit is de laatste serie optredens behorende bij 'Image'. Hoe gaat de nabije toekomst daarna er uit zien? Hebben jullie al specifieke ideeën voor een nieuwe cd? Of gaan jullie er echt even geruime tijd tussenuit?
"We zijn aan nieuw materiaal bezig, maar door ons drukke tourschema is het niet altijd even gemakkelijk om samen te komen en te werken aan nieuwe nummers. Volgend jaar gaan we het dus sowieso rustiger aan doen en focussen op die tweede plaat. Wanneer die er zal zijn, dat weten we zelf nog niet."

Een track als 'No Time' is heel herkenbaar voor Whispering Sons. Draderige gitaarpartijen, afgemeten harde drums, die zeer herkenbare vocalen van Fenne. Was het echt even zoeken naar de juiste tone of voice of is dit direct hoe jullie klinken als je jullie vijven in een ruimte zet?

"In het repetitiekot leggen we altijd een soort basis neer, maar dat geluid is wel nog sterk veranderd toen we met 'Image' in de studio kropen. We hebben daar veel meer kunnen experimenteren met sounds, vooral op vlak van synthesizers en drums. Een groot deel van de sound is daar dus tot stand gekomen. Voor de rest liggen we qua smaak wel in het verlengde van elkaar: als het maar donker, dreigend en intens is."

Hqdefault 191129 142546 1

Whispering Sons

Hollow

In jullie bio staat dat jullie momenteel werken vanuit Brussel. ‘Feeding on the dynamics of the city, their music unveils feelings of alienation’. Roept Brussel die alienation ook een beetje op.. of gaat die suggestie te ver?
"Nee, dat is helemaal juist. Brussel is een bijzondere stad, niet altijd even gemakkelijk om te doorgronden en niet altijd even gemakkelijk om je in thuis te voelen. Dat is althans de ervaring die ik ermee heb. Je kan je er gemakkelijk eenzaam voelen. Het is die vervreemding die onbewust heel sterk doorschemerde in de teksten die ik schreef. Iets waar ik achteraf pas bij stilstond."

De video van 'Hollow' vangt goed de mystiek van dat nummer. Een beetje unheimisch, opgenomen in een natuurgebied.. geeft de regisseur dan specifieke instructies dat jullie een beetje buitenaards moeten kijken? Er zit een licht spookachtig element in die video.
"We geven onze regisseurs altijd carte blanche. 'Hollow' voelt sowieso al aan als een apocalyptisch nummer; de video, met de spookachtige beelden, versterkt dat gevoel. Voor deze video hebben wij trouwens voor het eerst zélf moeten meespelen. Voor de meesten onder ons was dat een nieuwe ervaring. Het regende ook de hele dag en we waren allemaal doorweekt. Dat gevoel zal zich ook wel vertaald hebben in onze gezichtsuitdrukkingen."

Whispering Sons speelt op woensdag 4 december tijdens de Toutpartout avond in Paradiso. Er zal ook opgetreden worden door Raketkanon, The Germans, Borokov Borokov, SX, Stake & Public Psyche.