I Like To Watch Too
I Like To Watch Too
vrijdag 13 juli 2012
vrijdag 13 juli 2012
Dit programma maakt deel uit van Julidans.
Het programma van I Like To Watch Too, het bruisende dansperformance-festival in Paradiso dat elk jaar plaatsvindt tijdens Julidans, is rond. Op 13 en 14 juli zie je het beste jonge, (inter-)nationale talent op het gebied van dans- en performancekunst. Dit jaar zijn er vooral voorstellingen die reflecteren op de samenleving; op de positie van de vrouw in de media, op de veranderende positie van kunst in onze maatschappij, op de overdaad aan beelden en informatie, het consumentisme, het nachtleven, chatroulette - kortom: ILTWT is dit jaar behoorlijk in your face.
Op het programma staan onder anderen: Fernando Belfiore, Cristina Leitao & Jasmina Križaj, Karel van Laere & Vanja Rukavina, Branka Zgonjanin, Allesandro Sciarroni, T.r.a.s.h., Made In China, PiccoliProduction, Michele Rizzo, Diego Gil, Melih Gencboyaci, Tim Boerlijst, Martin Schick, Kumpane.
De dansers en performers van ILTWT reflecteren op de samenleving en hun positie daarin. Zoals PiccoliProduction met The Bunga Bunga Generation; een Italiaans/Zwitsers gezelschap dat Berlusconi's "vrouwendrift" - die natuurlijk meer mannen dan alleen Berlusconi hebben – en de rol van de media daarbij bekritiseert.
De grote demonstratie tegen de bezuinigingen op de kunst in het Malieveld in juni 2011 vindt zijn weerslag in het werk van Melih Gencboyaci. Letterlijk, want hij baseert zijn ‘Access to Anxiety’ (Nederlandse première) op de bewegingen en mimiek van de betogers en ook op die van staatssecretaris Zijlstra. Zo verliezen zij hun directe betekenis en krijgen ze een hele andere lading.
De Berlijnse performance maker Martin Schick (alleen te zien op 14 juli en voor het eerst in Nederland te zien) vertelt ons vanaf het podium over een nieuwe economische theorie, waarin arm en rijk alles met elkaar deelt: de Halfbread Technique. Ondertussen reageert een Griekse, werkloze danser op zijn verhaal; deze performance geeft ironisch commentaar op de economische crisis.
Karel van Laere en Vanja Rukavina lieten zich inspireren door de hippe Koreaanse bokko-dans, die in spelshows op televisie razend populair werd en model staat voor de fascinatie met media in Azië en de invloed die media hebben op kunst en cultuur.
T.r.a.s.h. (GIRL29, gedanst door Tegest Pecht-Guido met live zang van Artemisz Polonyi) beeldt in haar voorstelling uit hoe een Afrikaanse vrouw constant verandert en transformeert, hoe ze in haar zoektocht naar haar ware identiteit steeds andere "ik"-ken ontmoet.
De voorstellingen zetten je aan het denken terwijl je geniet van de allerbeste dans en performancekunst van jonge makers van over de hele wereld. Aansluitend kun je met hetzelfde kaartje dansen tijdens de bruisende clubnachten in Paradiso, die voor de gelegenheid ook zijn doorspekt met onverwachte spannende optredens. Voor kaartverkoop en een volledige beschrijving van alle performances van ILTWT 2012, houd www.iliketowatchtoo.nl in de gaten.