Programma
Nieuwsoverzicht

Zinderend Do Nothing houdt je op het puntje van je stoel

16 oktober, 2019

Do nothing

Je kunt online of in de winkel nog maar drie nummers van ze vinden, maar die klinken alledrie heel erg raak. Vooral nieuwste track 'Gangs' heeft iets weg van LCD Soundsystem in een strak punkrock-jasje. Daarom werd het eens tijd om met dit viertal uit Nottingham te spreken, ook naar aanleiding van hun optreden op het London Calling Festival op zaterdag 26 oktober.

Do Nothing is sterk in spanningsvelden creëren. Hun sound houdt je voortdurend op het puntje van je stoel. Deels komt dat door de strak aangespannen melodielijnen, maar ook de half-gezongen-half-gesproken zang van frontman Chris Bailey speelt daar een grote rol in.

Ik hoorde dat jullie eerst samen in wat andere bands hebben gespeeld en dat daar twee jaar geleden Do Nothing uit voort vloeide. Klopt dat?
Chris: ‘Ja, klopt. We vonden het soort muziek dat we daarvoor maakten niet meer tof. Voordat we Do Nothing waren, maakten we een soort ambient-postrock. Zo wilden we niet meer klinken. Hoe we dan wel wilden klinken wisten we niet precies, daar hebben we meer dan een jaar aan gesleuteld voordat we wisten, dit is directer, meer postpunk en dit is Do Nothing!’


Er zijn momenteel drie nummers die we van jullie kunnen vinden. Die zijn alle drie te gek, dus we willen meer! Komt er een album?
‘Ja, maar we willen dan een album dat ook echt klopt. Het moet de juiste focus hebben, niet gewoon een verzameling van oude singles zijn. Dus nu gaan we eerst nog wat singles uit brengen, waarvan eentje waarschijnlijk in de vorm van een EP, zo vroeg mogelijk in 2020.’

De sfeer van 'Waitress' is heel fijn. Er zit veel ingehouden spanning in. Steeds een beetje inhouden zeg maar. Voortdurend ‘on edge’. Mikten jullie daar ook op bij dat nummer?
‘Ja en nee. Toen wel, maar inmiddels is de liveversie van dat nummer behoorlijk anders dan toen we het nummer schreven. De studioversie is onderkoeld, live is het een veel directer, gestroomlijnder nummer. Maar we houden evenveel van beide versies. Misschien gaan we hem nog wel eens opnieuw uitbrengen.’

Hqdefault 191016 193809

Een hoogtepunt van Handshakes vind ik het moment waarop er een heftige emotionele eruptie in het nummer zit, waarna het ritme weer terugkeert naar het vaste motief. Juist die tegenstelling maakt het zo tof.

Handshakes was een van de eerste songs die ik schreef toen ik de thuis-studio ging gebruiken in het huis waar ik nu woon. Dat moment waar je op doelt zat er eerst niet in. De melodielijn ontstond vanuit een bass partij die ik gelijk liep lopen met een geloopt gitaar-geluid. Maar die paar zang-regels hoorden eigenlijk juist bij een ander nummer, een soort piano ballad die jullie in zijn geheel gelukkig nooit te horen zullen krijgen haha.’

In juni hebben jullie met Interpol samengespeeld in Moskou in een enorm grote zaal. Kennen jullie ze prive of: Hoe ontstond die combi?

‘Nee, we kennen ze niet. We speelden afgelopen jaar een paar tijdens het The Great Escape festival in Brighton en daar zagen een paar promoters uit Rusland ons en die hebben ons toen gevraagd om voor Interpol te spelen. Daar waren we heel happy mee, hoewel het ons ook verraste.’

Ik zag dat jullie, behalve in Paradiso, ook na Ty Segall in Haarlem spelen en in Maastricht. Maar er zit wel een week tussen. Blijven jullie hier hangen?

‘Ha, was het maar zo. We spelen ook nog in Rotterdam, maar tussendoor doen we op één dag twee shows, een in Oxford en een in Bristol. Iemand heeft ons tour-schema een beetje raar in elkaar gezet dus ik hoop dat ik niet gillend gek word.’

Gangs klinkt zowel groovy als heel intens. Er gebeurt veel in jullie tracks, maar ze zitten gelukkig nooit te vol gestouwd.

‘Ruimte is belangrijk. Die is er doordat onze opstelling relatief simpel is, maar van huis uit heb ik toch de neiging om de sound te vol te willen proppen. Gaandeweg leer ik om dat niet te doen. Live zijn we soms te bang voor stiltes, ik hoop dat we binnenkort live ook langzamere songs durven te spelen waarbij die ‘open sfeer’ die je omschrijft ook live goed naar voren komt. In de studio een song in elkaar sleutelen en hem vervolgens live spelen is een andere wereld, die vertaalslag daar zijn we nu volop mee bezig.’

Hqdefault 191016 193809 1

Er komt binnenkort een single uit die LeBron James heet. Vernoemd naar de bekende basketballer.

‘Ja, daar zit een heel verhaal achter. Het gaat eigenlijk over Billy McFarland, die man die Fyre Festival organiseerde. Dat festival waar alles slecht geregeld was en wat uitmondde in een enorme rel. Toen hij even op borgtocht vrij was probeerde hij gelijk weer dure kaartjes te verkopen aan mensen voor basketbal-wedstrijden en etentjes met LeBron James. Terwijl hij echt super goed in de gaten werd gehouden omdat hij voorwaardelijk vrij was. Over dat soort types gaat dat nummer.’

Do Nothing speelt op zaterdag 26 oktober op het London Calling Festival in Paradiso.