Sofie Winterson over haar albumpresentatie: 'Met een kater kan je komen'
23 augustus, 2018
Ze was al in trance geraakt door de zeldzame folksingles die een bevriende dj na een sessie voor Red Light Radio liet horen door zijn niet kinderachtige geluidsinstallatie. Toen Sofie Winterson op de versterker de merknaam Sophia Electric zag, begon het helemaal te borrelen.
"Na de luistersessie heb ik gelijk de gitaar gepakt, begon met het schrijven van het album en wist ik dat Sophia Electric de titel moest gaan worden", laat Sofie optekenen op de website van Excelsior Recordings. De gitaar wordt daar haar oude liefde genoemd. Wat er niet staat, maar wat ik me zo kan voorstellen, is dat de sierlijke letters loskwamen van de versterker toen Sofie haar ogen sloot. Dat ze gingen dansen in de lucht, om vervolgens op te stijgen in felblauwe neonlichten met een roze omtrek. Het moment dat ze zich realiseerde dat ze een albumtitel te pakken had, zal er vuurwerk hebben geklonken.
(Lees verder onder de video)
'Lost Souls' (Live Music Video)
Ruim twee jaar later sta ik met Sofie haar thee en mijn alcoholvrije IPA af te rekenen. Omdat de barvrouw nog met de rug naar ons toe staat, deel ik m'n interpretatie van een nummer op Sofie's prachtige eerste album 'Wires' uit 2014. Ze fronst een wenkbrauw. Nee, deze uitleg hoorde ze niet eerder. Om te beginnen heb ik de tekst verkeerd onthouden, ze zingt twee keer 'open my eyes' in 'Better Than I Did Before' en niet eerst 'open my eyes' en dan 'open your eyes'. Tot overmaat van ramp blijkt het tweede gedeelte van m'n verbeelding gebaseerd op het volgende nummer van de plaat, 'All You Ever Wanted'. Daar sta je dan met je door jezelf veronderstelde kennis van haar teksten. Prachtnummer, dat wel.
Een halfuur eerder stelde ik de vraag of het niet gek is dat ze hele persoonlijke muziek maakt, maar dat haar genre zich er bij uitstek voor leent dat de luisteraar in eigen gedachten verzonken raakt. "Niet het allervrolijkste genre", zegt ze er bij als ze het houdt op 'dromerige indiepop'. "Maar nee, het gaat om het overall gevoel, je hoort dingen die je aanspreken en vervolgens mag je lekker wegdromen in je eigen wereldje. Als ik naar muziek luister, grijpen een of twee zinnen vaak m'n aandacht en daar maak ik dan m'n eigen verhaal van in m'n hoofd."
(Lees verder onder de video)
c.e.g.e.c
Aanleiding voor het gesprek is de aankondiging van de releaseshow van 'Sophia Electric' op zondag 2 december in Paradiso. Bijzonder aan het album, haar tweede, is dat Sofie alle nummers zelf heeft geschreven en zelf bijna alles heeft ingespeeld en opgenomen.
De betovering die volgde op de oude folk hield aan, pas aan het eind van het opnameproces zocht Sofie producers om de plaat af te maken. Tijdens de opnames van haar eerste album waren de muzikanten met wie ze toen speelde al in een vroeg stadium betrokken bij de totstandkoming van de meeste nummers. Deze keer nam ze twee jaar de tijd om 'in eenzaamheid' aan de nummers te schaven, in Lissabon, Haarlem, woonplaats Amsterdam en tweede thuishonk Los Angeles.
Leger
Sofie noemt de nummers op haar nieuwe album 'lichter, leger en dynamischer' dan eerder werk. Elk nummer begon op gitaar, vanwege de oude wijsheid dat je een goed liedje alleen op akoestische gitaar moet kunnen spelen. "Je kan heel veel verbloemen door er een grote productie van te maken. Door in m'n eentje te spelen, ga je je afvragen hoe leeg je een nummer kan maken, terwijl je mensen nog wel wil raken."
Door die zelfverkozen eenzaamheid was het onvermijdelijk dat het een persoonlijk album zou worden, het was niet iets waar ze vooraf doelbewust op uit was. Maar, zo benadrukt ze, sommige nummers zijn gebaseerd op een interessant gegeven dat ze zelf niet heeft meegemaakt. Ze noemt 'Military Man' als goed voorbeeld.
"Dat gaat over een tienerachtige relatie die ik zelf nooit heb gehad, maar ik vind het altijd erg boeiend als het me opvalt bij anderen. Ik heb het nummer geschreven alsof ik het zelf meemaak, heel erg stereotiep en kinderlijk."
(Lees voor de laatste keer verder onder de video)
Remember
Een nummer waarin Sofie wél haar eigen ziel blootlegt, is 'Remember'. Het geheugen fascineert haar, zo lichtte ze hier al eens toe. "Als je samen ervaringen en herinneringen deelt, kun je ze samen onthouden en koesteren. Als je uit elkaar gaat, splijten je collectieve herinneringen eveneens. Een triest gegeven, maar ook heel mooi.”
Sofie Winterson staat 2 december in Paradiso
Bijzonder aan de releaseshow is dat deze overdag plaats zal vinden. Met koffie en Bloody Mary's. "Met een kater kan je komen", lacht Sofie, al zegt ze wel te hopen dat niet iedereen juist deze ene zondag besluit zich nog een keer om te draaien.
Bijzonder is ook dat het album begin november al verschijnt, om wie dat wil de gelegenheid te geven de nieuwe nummers te kunnen dromen. De dromerige indiepop die ze maakt, heeft daar volgens de trotse L.A.-expat baat bij.
Nóg een bijzonderheid: bij het concert zullen Sofie en bandleden Willem Wits (drums, toetsen, sounds) en Adura Sulaiman (toetsen, zang) in het midden van de zaal staan, zoals bij de prachtige registraties deze zomer van de eerste twee parels die het album vooruit zijn gesneld, 'Remember' en 'Lost Souls'. Waarom dat het beste idee van de brainstorm voor de albumpresentatie was, laat zich raden: "Heel veel mensen zeiden 'wat vet' en ook 'was ik er maar bij'."
Tekst door: Fedde Wiersma