Programma
Nieuwsoverzicht

Praten over pijnlijke punten: Mourning [A] BLKstar doet het voor degenen die het niet kunnen

13 mei, 2022

05eaea35 MAB Promo Shot

Het emotionele en culturele belang van muziek is voor de ene artiest belangrijker dan de ander. Muziek is iets om van te genieten en iets waar we mee kunnen verbinden, ook als er moeilijke onderwerpen worden besproken. In de Verenigde Staten heeft zwarte muziek, wat bestaat uit een breed scala aan genres, een grote rol gespeeld in de emancipatie van de zwarte bevolking van de Verenigde Staten en hun politieke strijd om gelijke rechten. Dat deze strijd nog niet gestreden is, wordt met de dag duidelijker. Mourning [A] BLKstar probeert door middel van hun muziek de verhalen van zwarte Amerikanen te delen met de rest van de wereld, zowel met songteksten als uitvoering. Op woensdag 12 april laten ze dit live horen in Tolhuistuin.

Het emotionele en culturele belang van muziek is voor de ene artiest belangrijker dan de ander. Muziek is iets om van te genieten en iets waar we mee kunnen verbinden, ook als er moeilijke onderwerpen worden besproken. In de Verenigde Staten heeft zwarte muziek, wat bestaat uit een breed scala aan genres, een grote rol gespeeld in de emancipatie van de zwarte bevolking van de Verenigde Staten en hun politieke strijd om gelijke rechten. Dat deze strijd nog niet gestreden is, wordt met de dag duidelijker. Mourning [A] BLKstar probeert door middel van hun muziek de verhalen van zwarte Amerikanen te delen met de rest van de wereld, zowel met songteksten als uitvoering. Op woensdag 12 april laten ze dit live horen in Tolhuistuin.

“We are a multi-generational, gender and genre non-conforming amalgam of Black Culture dedicated to servicing the stories and songs of the apocalyptic diaspora,” is hoe Mourning [A] BLKstar zichzelf introduceert. Diaspora, hoe zit dat precies? Bondig uitgelegd is de Afrikaanse diaspora de verspreiding van Afrikaanse bevolkingsgroepen over de hele wereld, met name Amerika, als gevolg van de slavenhandel. Maar zelfs na de afschaffing van de slavernij zet de diaspora zich voort: om economische en/of politieke redenen emigreren Afrikanen uit allerlei landen tot op de dag van vandaag naar 'veilige' plekken als Amerika en Europa. Veilige staat hier tussen aanhalingstekens; bewegingen als #BlackLivesMatter en de toenemende aandacht hiervoor bewijzen namelijk dat er nog veel moet gebeuren op het gebied van acceptatie en gelijkheid voor mensen van kleur. 

Mourning [A] BLKstar verwerkt de ervaringen van alle mensen die onder het bovenstaande vallen en hun nakomelingen in hun muziek. Dit doen ze niet alleen met de tekst, maar ook met andere muzikale componenten. In hun nummers worden lastige en kenmerkende onderwerpen besproken, maar de compositie zelf spreekt al meer dan duizend woorden. De oprichter van M[A]B, RA Washington, vertelt hoe hij bepaalde tonen gebruikt om gevoelens en ervaringen uit te drukken: “One of the unseen components of this record (The Cycle) is, I'm running a few pedals giving surface noise and hiss a bass tone and then placing that underneath the entire recording, just constantly having that low rumble underneath the whole entire cycle of songs. To me, this acted as a metaphor for how we as marginalised POC folk have to create beauty above the noise of an imperial country, how we push past that noise to create a truth for ourselves, and then humbly share that truth with anyone willing to listen.” 

The Cycle

In 2017 verschijnt 'Blk Muzak', M[A]B's eerste studioalbum met twaalf betekenisvolle nummers. Het publiek maakt voor het eerst kennis met de soulvolle en krachtige stemmen van James Longs, LaToya Kent en Kyle Kidd, en de toon is meteen gezet. In het nummer 'Glitter', waarop het refrein “live and let live” luidt, vindt Kidd erkenning: “The constant battle to stand freely with no labels or limitations has been one of my greatest feats. I see it as joyous because I get to choose how I show up in the world and how I want the story to be told.” 

In 2018 bracht M[A]B 'The Garner Poems' uit, een album waarin het onder andere gaat over politiegeweld in de Verenigde Staten en systematisch racisme over de hele wereld. In 2020 krijgt het album een nieuwe relevantie, onder andere door de dood van George Floyd, Breonna Taylor en Ahmaud Arbery - drie zwarte Amerikanen die in een korte tijd na elkaar op brute wijze zijn vermoord. “Emancipation, I would not say, that I am free, my country tis’ of thee” klinkt het op het nummer 'Emancipation'.

In 2019 brengt het collectief hun derde studioalbum 'Reckoning' uit. Wire Magazine noemde het ‘‘een van de beste albums van 2019 van een band waarvan het belang dat zij bestaan steeds duidelijker wordt.’’ Het derde nummer op het album, 'At the Wall', articuleert het systemische geweld en de wanhoop van zwarte mensen in de Verenigde Staten, en hoe deze verbonden is met de klassenstrijd. “They blame me, like I'm the cause. But you know like I know, I ain't the boss” wordt er gezongen. Het nummer omschrijft hoe weinig mogelijkheden er zijn voor de lagere klasse, waardoor er voor die groep niks anders overblijft dan geweld jegens elkaar om te overleven.

In 2020 kwam 'The Cycle' uit, hun nieuwste album, waarop het thema 'Black Life in the United States of America' centraal staat. Dit wordt onder andere duidelijk in het nummer 'Devil Get Behind Me'“Blame it on the politician. Throw it on the women missing. 'Cause violence seems to be, this country's only creed.” De nadruk wordt in dit album duidelijk gelegd op de 'menselijke gesteldheid' en hoe deze voor ieder individu anders is. Veel zwarte mensen in de Verenigde Staten delen dezelfde ervaringen (racisme, armoede, sociale ongelijkheid etc.), maar kunnen alsnog in alle opzichten van elkaar verschillen. 

Mourning [A] BLKstar - Mist :: Missed

Mourning [A] BLKstar

Mist :: Missed

We zouden nog lang door kunnen schrijven over de muziek van Mourning [A] BLKstar, maar dan komt er geen einde aan dit stuk. Ieder nummer heeft een unieke betekenis, een prachtig achtergrondverhaal en een goed uitgedachte compositie. Het enige wat we je mee kunnen geven is dat je ze een keer live moet meemaken, om het verhaal volledig te begrijpen (en voelen). De muziek van M[A]B komt tot leven in hun shows, waar zij als collectief veel tijd en aandacht in stoppen. 

Op woensdag 12 april staat Mourning [A] BLKstar in Tolhuistuin. Dit concert is gratis te bezoeken met de Ticket to the Tropics-pas 2023. Klik hier meer informatie en tickets.

Geschreven door: Ambia Zijlstra