
In oktober speelden ze al op London Calling, vrijdag 18 januari staat het uit Dublin afkomstige Fontaines D.C. in Cinetol. Die show is al uitverkocht, maar in April komt hun debuut-album uit dus grote kans dat ze in 2019 nog wel een keertje in Nederland komen optreden. Maar wie weet ben je er vrijdag gewoon bij of check je ze een dagje eerder bij Eurosonic in Vera in Groningen.
Indiestad belde met Conor Deegan III, de bassist van het vijftal.
Hey Conor, klopt het dat jullie nu in Engeland in Milton Keynes zijn?
‘Ja, klopt. De tour is gisteren begonnen in Coventry, morgen spelen we nog in Southampton en daarna vertrekken we richting het Europese vasteland voor nog eens vijfentwintig optredens tot april.’
Eigenlijk hadden jullie alleen een korte kerst-break want aan het einde van 2018 waren jullie toch aan het touren met Shame?
‘Ja, we konden ook wel even een adempauze bij onze families in Ierland gebruiken. Ons schema zit bomvol. Eerst met Shame op pad, nu eigen headline shows, daarna met Idles op tour in Amerika…’
Ik zag het. Niet de meest slechte bands om aan gekoppeld te worden lijkt me. Dat waren toch wel de twee meest in het oog springende gitaar-doorbraken van het afgelopen jaar. Hoe kennen jullie die twee bands eigenlijk? Wordt zoiets door jullie label geregeld?
‘Niet helemaal. Het ging eigenlijk best organisch. Idles speelde op een festival in de Botanique in Brussel waar wij ook speelden en leden van Shame deden een dj-set in Whelan’s, een pub in Dublin waar we vaak komen. Dus we raakten eigenlijk gaandeweg een beetje met ze aan de praat en van het een kwam het ander. Ik denk dat het ook goede combinaties zijn.’
Dat denk ik ook. Jullie hebben allemaal een rauwe punkrock rand, maar schrijven ook liedjes met pakkende melodieen. Dat ontbreekt er bij een groot deel van de nieuwe lichting bands nogal eens aan. Je zou bij wijze van spreken momenteel iedere dag van het jaar wel een toffe nieuwe gitaar-band kunnen ontdekken, maar meer dan de helft ben je een maand later ook weer vergeten. Maar Fontaines D.C. schrijft ook nummers die je bijblijven.
‘Dank je. Dat is zeker de bedoeling. Grian (Chatten, zanger van de band) schrijft de teksten, maar we werken met zijn allen aan de songs. We hebben daar best lang aan gesleuteld. Er zijn eerst een aantal singles uitgekomen, maar vanaf September hebben we in Londen aan ons full-length debuut gewerkt die in April gaat uitkomen.’

Too Real
De nieuwste single is Too Real. Het toffe aan dat nummer is een soort ‘screeching sound’ die het geheel licht ontvlambaar doet klinken.
‘We hadden eigenlijk op voorhand geen specifieke ideeen toen we Too Real schreven. Meestal hebben we dat wel, maar dit nummer ontstond gaandeweg in de studio. We volgden ter plekke ons gevoel. De bas en drums hielden een vast patroon aan, Grian deed zijn zang-partij en dat geluid kwam daar nog eens overheen.’
Is dat wellicht niet altijd hoe hits ontstaan? Dat ze er opeens zijn, zonder dat er te veel over nagedacht wordt?
‘Als je dat verhaal van Thin Lizzy moet geloven wel ja. Die waren aan het ploeteren om een nieuw album af te krijgen en dat ging allemaal niet zo makkelijk, tot ze in een vrij uurtje gewoon wat gingen pielen en opeens uit het niets Boys are Back in Town schreven. Dat moet een lekker gevoel gegeven hebben.’
Jullie singles hadden allemaal een zwart wit hoes met erg in het oog springende personages er op. Liberty Belle bijvoorbeeld.
‘Op die hoes zie je Bang Bang, een man die in de zestiger jaren, rondzwierf door de straten van Dublin. Voor onze vroege singles waren we op zoek naar allemaal van dat soort foto’s. Als een soort eerbetoon aan de ‘characters’ die Dublin maken tot wat voor soort stad het is.’
In Chequeless Reckless hoor ik soms the Fall terug, andere meer indie-achtige nummers hebben wel iets weg van het losse karakter van The Libertines, maar zo’n video van Too Real toont aan dat jullie ook niet vies zijn van een flinke knipoog. Wie kwam op het idee van die pingpong ballen voor jullie ogen?
‘Haha, Hugh Mulhern, de regisseur van de video, maar ik zei als eerste dat we niet te cool moesten willen ogen. We wilden geen standaard band zijn in onze video. Je weet wel, met zonnebrillen op, een sigaretje rokend terwijl je tegen een muur hangt. Hoe meer we ons zelf daarmee ondermijnen, hoe meer het gewoon fun is om naar te kijken, hoe beter. Zodra we probeerden om pingpong ballen tussen onze ogen vastgeknepen te houden wisten we dat daar veel mee mogelijk was.’
Fontaines D.C. speelt donderdag 17 januari tijdens Eurosonic Festival in Groningen. Op vrijdag 18 januari staan ze in een uitverkochte Cinetol.

Fontaines D.C. live bij KEXP