Paradiso

Programma
Mijn Paradiso
  • Programma

  • Nieuws

  • Mijn tickets

  • Bezoek

  • Over ons

  • Lidmaatschap

  • Archief

  • Webshop

  • Steun ons

  • Werken bij Paradiso

  • Contact & Partners

Bassline logo

Bassline.

Club Paradiso

Club Paradiso

Indiestad logo

Indiestad

Logo lilacbackground 1200px

Kosmos

Sugar mountain logo

Sugar Mountain

Jazzlogo

Super-Sonic Jazz

Lodo tttt

Ticket to the Tropics

Paradiso TikTok
View in English
Nieuwsoverzicht

Paradiso verwelkomt zondag Ariel Pink

10 augustus, 2018

Arielpink1200

Ariel Pink staat zondag voor het eerst in de grote zaal van Paradiso, zijn enige concert in Nederland dit jaar.

Een outsider, een kluizenaar, een rare snuiter. Het is een hardnekkig beeld over Ariel Pink, (groten)deels door hemzelf gecultiveerd. "It’s easy to be weird. You just have to not be whatever’s happening in any given 15 minutes. It’s easy for me to be weird; what’s weird to me is there was 15 minutes when I wasn’t weird", sprak de onlangs 40 geworden Amerikaan tijdens een rondje interviews om zijn jongste album 'Dedicated To Bobby Jameson' te promoten.

Zo'n promotieronde doet hij steevast met uitgesproken tegenzin. Alle gekheid ter zijde, bij het verschijnen van 'Pom Pom' in 2014 zei Pink dat hij graag als een 'normal, attractive person with good values' wil worden gezien. In de archetypische Pink-kraker 'Symphony Of The Nymph' van het album 'Mature Themes' uit 2012 zat al een soort statement verstopt: "I'm just a rocknrolla from Beverly Hills / My name is Ariel Pink!".

Hqdefault 180810 154048

Another Weekend [Official Video]

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

De zomer van 2010 was niet alleen het eerste seizoen waarin 'This Is Happening' van LCD Soundsystem voer voor je woofers was. Het was niet alleen de zomer van de online gelekte klappers 'Ready To Start' en 'We Used To Wait' in de weken voordat Arcade Fire's 'The Suburbs' verscheen. Het was vooral de zomer van Ariel Pink's Haunted Graffiti dankzij het verschijnen van het grotere-labeldebuut 'Before Today'.

'Round And Round' was een bonafide indiehitje dat acht jaar later nog geen seconde verveelt. Het gelukzalige refrein ('Hold on, I'm calling!") laat twee minuten op zich wachten, fascinerend om te horen wat er in die lange aanloop allemaal gebeurt als het nummer wat verder in het geheugen ligt.

Hqdefault 180810 154051

Round And Round

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

"Newcomers can dig into this record and absorb all of these weird and wonderful songs now, and save the backstory for another day", zo sloot het soms wat pretentieuze Pitchfork haar jubelstuk over 'Before Today' fraai af. Die zin zou voor elk album van de Pink, met of zonder zijn bandje, kunnen gelden dat sindsdien is verschenen.

Vergeet het achtergrondverhaal gerust helemaal, ontdek liever het prachtige 'Do Yourself A Favour' of 'Another Weekend' van Pink's jongste album, ontdaan van alle tierelantijnen die doorgaans de smakelijke basisingrediënten van zijn werk vormen.

Volg deze link voor een mooie lijstje met deep cuts uit Pink's rijke oeuvre. 's Mans muziek wordt daar treffend omschreven als een unieke samensmelting van '70s AM radio pop, arena-sized glam riffs, tape hiss, loping funk basslines, hammer horror atmospherics, blue-eyed soul, power pop dynamics and so much more besides, all shot through with a outré sense of dark humour.'

Ariel staat 12 augustus in Paradiso

Ariel Pink staat zondag voor het eerst in de grote zaal van Paradiso, zijn enige concert in Nederland dit jaar. Indiestadpashouders zijn er gratis bij.

Bekijk het evenement op Facebook
Hqdefault 180810 154051 1

I Wanna Be Young [Official Video]

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

PS

Het tijdschrift Mojo had in de lezersrubriek 'How to buy...' ook een kadertje 'Avoid' met de grootste miskleunen van de artiest. Vermijd vooral 'Early Live Recordings'. Zelfs de doorwinterde Pink-liefhebber zal tussen de 36 'opnamen' geen pareltje ontdekken. Dit is alleen leuk om naar te luisteren omdat het allemaal zo monotoon, vals en klungelig klinkt. Leuk omdat je weet welke pracht jaren later zal volgen. Zelfs de tamboerijn loopt uit de maat. Het klinkt als die ene figuur die je wel eens zag stuntelen tijdens een literaire happening in Berlijn, achter een simpel synthesizertje in een slecht belichte zijkamer.

Tekst door: Fedde Wiersma