Onweerstaanbare afro-funk met living legend Gyedu-Blay Ambolley en zijn Sekondi band
29 januari, 2019

Je eigen muziek tot aparte sound verheffen: Gyedu-Blay Ambolley deed het in 1975 met de release van zijn debuutalbum Simigwa en daarmee het geluid ‘simigwa-do’. De sound was anders dan de meeste groovy tunes uit het Afrika van de jaren 70, met meer Amerikaanse soul en funk. Liefhebbers en verzamelaars zorgden ervoor dat deze bijzondere plaat vorig jaar opnieuw werd gereleased, en volgende week brengt de Ghanese James Brown himself zijn nummers ten gehore tijdens een swingende avond in Paradiso Noord.
Gyedu-Blay is een man van vele talenten. Om te beginnen leerde hij zichzelf de fluit spelen toen hij 8 jaar was. Op zijn veertiende leerde gitaar te spelen, en vanaf toen namen verschillende muzikanten hem onder hun hoede, zoals Sammy Lartey en Ebo Taylor. In de jaren zestig raakte de jonge aspiratieve muzikant onder de indruk van muziek die hij op de radio hoorde tijdens het programma ‘the Voice of America Jazz Hour’, en zo inspireerden artiesten als Jimmy Smith, Max Roach, Miles Davis en Ella Fitzgerald hem tot het ontwikkelen van zijn eigen geluid. De veelzijdige muzikant, zanger, songwriter én producer werd in een klap beroemd met het jazzy, highlife-achtige simigwa-do.

Gyedu-Blay Ambolley - Simigwa (Full Album)
Hij ging op tour door heel West-Afrika, Europa, Canada en de VS en ontving vele prestigieuze awards. In 1997 keerde hij na een tijd lang toeren terug naar Ghana, waar hij tijdens Ghana’s Music Awards Nite een staande ovatie ontving van de toenmalige president en zijn first lady.
Inmiddels woont Gyedu-Blay al een tijd lang in New York, maar blijft trouw aan zijn roots. Op zijn meest recente cd ‘Sekunde’ hoor je veel afrofunk met highlife- en calypso-invloeden. Hij schreef alle nummers zelf, en zingt over onrechtvaardigheid, kolonisatie en vrouwenrechten. De twaalf man sterke Sekondi band begeleidt hem daarbij. Op 7 februari staan ze voor het eerst allemaal in Nederland voor een live optreden. En reken er maar op dat hij het publiek uitgelaten en schreeuwend om meer achter zal laten.