
Gedurende zijn carrière zong Omar Souleyman op vele Syrische bruiloften en gaf er vervolgens altijd een cassette van zijn live-optreden af. Inmiddels zijn deze opnamen wereldwijd in trek.
Van oorsprong maakte Souleyman gebruik van traditionele instrumenten om zijn dabke stijl te spelen. Dabke is een dans waarbij constant op de grond wordt gestampt. Omdat het de bedoeling is dat er tijdens de bruiloften vooral gedanst wordt, werd het tempo van Souleyman’s muziek steeds wat opgevoerd. Diverse instrumenten maakten plaats voor synthesizers en drummachines, waardoor typische sound ontstond die wij hier wel Syrische techno noemen.
Zijn nieuwe album Bahdeni Nami kwam in juli uit en kent samenwerkingen met niemand minder dan Four Tet, Gilles Peterson, Modeselektor en Legowelt.
Inmiddels toert Souleyman de wereld rond en is zijn werk te vinden bij jouw lokale platenzaak. Doordat zijn land in puin ligt, geeft Souleyman inmiddels aan dat het moeilijk is om te blijven zingen over de mooiere kanten van het leven. Hij zeg niet politiek geëngageerd te zijn en wellicht geeft hij door middel van muziek zijn volk de hoop om ooit nog te mogen dansen.
Door Bram Owusu