Programma
Nieuwsoverzicht

Met nieuw album lost Zola Jesus weer deel van zelf opgelegde schuld in

9 augustus, 2017

Zola

Met 'Okovi' voegt Zola Jesus niet zomaar een mooie plaat toe aan haar oeuvre, met de hand op het hart zeggen we dat het haar beste is. De teksten laten weer weinig tot de verbeelding over. 

Wie zich verdiept in de lyrics van Zola Jesus of wel eens een interview met haar heeft gelezen, weet dat er een onvervalste nihilist in Nika Roza Danilova (28) schuilt. We praten nog geen drie minuten of ze heeft al gezegd dat alles absurd is. Dat het leven zinloos is en dat we just animals zijn. Niet helemaal zonder aanleiding gelukkig, we hebben het over haar nieuwe single 'Soak'. Die gaat over het idee dat iedereen wordt geboren met een schuld.

"Ik denk daar gewoon erg veel over na. Die schuld is het feit dat je leeft, je krijgt het leven niet voor niets. En je moet 'em op de ene of de andere manier terugbetalen, you need to make your purpose realised."

Genoeg stof tot nadenken, zou je zeggen, ware het niet dat 'Soak' ook nog eens is geschreven vanuit het perspectief van het slachtoffer van een seriemoordenaar in de laatste momenten voor een dood waaraan niet meer valt te ontsnappen. Zo kennen we Zola Jesus weer, altijd al een meester geweest in het brengen van grimmige teksten op melodieuze klanken. Met in bijna elk nummer een goeie hook, hoe ontoegankelijk het geheel soms ook kan overkomen.

Zola YT1

Soak (Official Audio)

En dus gaat het gesprek verder over haar fascinatie voor criminaliteit in het algemeen en seriemoordenaars in het bijzonder. Danilova groeide op en woont sinds een tijdje weer in Wisconsin, waarvandaan Ed Gein en Jeffrey Dahmer kwamen.

Donkerder

Danilova staat op het punt haar vijfde album als Zola Jesus uit te brengen, 'Okovi' verschijnt op 8 september. Terug op vertrouwde nest Sacred Bones, nadat vorige album 'Taiga' drie jaar geleden via Mute verscheen. Het geluid is gelijk weer een stuk donkerder dan op de gepolijste voorganger. Danilova liet toen in interviews optekenen dat ze als Rihanna wilde klinken en met een huge pop song de hitlijsten wilde aanvoeren. Maar dan wel graag met een tekst over persoonlijk leed, over verdriet dat iedereen met elkaar verbindt.

Intens

Drie nummers op het nieuwe album ('Witness', 'Siphon' en 'Half Life') gaan over pogingen van dierbaren om een einde aan hun leven te maken. Danilova richt zich niet alleen direct tot de personen om wie het gaat maar vooral ook tot iedereen in de naaste omgeving.

"De tekst van 'Siphon' doet me ineenkrimpen", zegt ze. "Niet uit schaamte, maar omdat de woorden niets tot de verbeelding overlaten. Het refrein is nogal intens: we'd rather clean the blood of a living man."

"Je wil iemand niet overtuigen om te blijven leven als die persoon hier niet meer wil zijn, maar tegelijkertijd wil je ook dat die weet dat er misschien nog andere opties zijn. Het is erg ingewikkeld", rondt ze het onderwerp af.

Techno

Voordat ze aan 'Okovi' begon, liet Danilova een zelf ontworpen huisje bouwen in de buurt van haar familie in de bossen van Wisconsin. Een oom bouwde het huis, met haar vader maakte ze de voordeur. Ze kan er net zo bezield over vertellen als over de totstandkoming van een nieuw nummer. Een van de overeenkomsten tussen het ontwerpen van een huis en het maken van een album, is volgens Danilova dat er een punt komt dat je hulp van buitenaf nodig hebt.

Zo begon prijsnummer 'Veka' als interlude, ze zat eindeloos te pielen met opnamen van stromende regen en het gebonk op spullen. Met behulp van Alex DeGroot uit haar live-band, met wie ze al haar hele carrière samenwerkt, groeide het intermezzo uit tot een nummer waarop het etiket techno kan worden geplakt.

Strijkers

Danilova houdt erg van noise, powerviolence, black metal en aanverwante genres, zoals steevast duidelijk wordt als ze een playlist voor een blog mag samenstellen of als ze op haar social media nieuwe muziek bewierookt. Eigen werk telt intussen altijd wel een indringende ballad. Op het nieuwe album is dat 'Witness', de strijkers doen wel een beetje aan Barbers 'Adagio For Strings' denken. Na te hebben opgetreden met strijkers in het Guggenheim Museum en een album te hebben uitgebracht met een strijkkwartet, mocht Danilova nu weer aan de slag met haar strings synth. Met verve, zoals blijkt uit eerste voorproefje 'Exhumed'.

Zola YT2

Exhumed (Offical Music Video)

Gitaar

Op 'Okovi' domineren nog altijd de elektronische lagen, al stond Danilova voor het eerst het gebruik van gitaren toe. De gitaar is all over het album, al moet je wel goed luisteren want we hebben het niet over powerakkoorden. Indrukwekkendste wapen blijft uiteraard de stem van de als operazangeres opgeleide Amerikaanse.

Over de onderwerpen waarover ze zingt, moet volgens Danilova worden gesproken. Zelf streed ze in de aanloop naar 'Okovi' tegen depressie, bij een andere naaste werd terminale kanker vastgesteld. "De catharsis voor dit album was echt ongelooflijk, dat kan niemand meer van me afnemen. Bij eerdere albums had ik soms het gevoel dat de reacties van buitenaf dicteerden hoe ik erover dacht. Dit keer trek ik me daar niks van aan, het album is zó kwetsbaar."

Bitterzoet

Een lange tour van ruim 50 data door de VS en Europa brengt Zola Jesus op 28 november naar Bitterzoet. Het optreden belooft meer sparse, raw, live en minimal te worden dan de laatste jaren. Wie meer wil weten over het hartenleed dat ten grondslag lag aan 'Okovi' en over haar terugkeer naar Wisconsin, leest ook dit mooie interview op Pitchfork.

Tekst door: Fedde Wiersma