Breng de actrice Emmanuelle Seigner, Anton Newcombe van The Brian Jonestown Massacre en leden van de Franse band The Limiñanas bijeen en je weet op voorhand dat het een fascinerende sound op zal leveren. Maar dat het zó tof zou zijn? Daar vielen ook onze monden een beetje van open. Het debuutalbum 'Diabolique' is onheilspellend, sinister en tegelijkertijd opvallend groovy.
Net even anders gelopen
Uiteindelijk is het L'Épée heel anders vergaan dan aanvankelijk de bedoeling was. De rolverdeling is flink door elkaar geschud; dit had namelijk Seigners soloalbum moeten worden, met nummers van Marie en Lionel van The Limiñanas en Anton achter de knoppen van de mengtafel. Maar alles loopt net even anders.
Luisterend naar 'Diabolique' kun je daar alleen maar erg blij mee zijn. Want deze tien liedjes vormen de denkbeeldige ideale soundtrack voor de sixties cult-psychfilm die je altijd al had willen zien. Muziek die je direct opslokt maar toch verhuld blijft achter een mysterieuze sluier. Ja, daar helpt de Franstalige zang ook wel een handje aan mee. Van die typisch zwoele, omfloerste zang gecombineerd met psychedelische gitaarpartijen en dwingende drums.
L'Épée
Ghost Rider
Erg welkom is ook de gloednieuwe video behorend bij de track 'Ghost Rider', een visueel spektakel waarvoor het woord psychedelisch zo’n beetje bedacht is. Emmanuelle Seigner lijkt de meeste taken voor haar rekening te nemen, maar op persfoto’s geflankeerd worden door Lionel Limiñana met die reusachtige baard of een bezonnebrilde cultheld als Anton Newcombe is ook nooit slecht voor je uitstraling.
L'Épée
Klaar om ontdekt te worden
Van het declamerende 'La Brigade des Maléfices' via het deinende 'Dreams' tot het gloomy 'Lou' (dat vrijwel zeker over Lou Reed gaat), het klopt helemaal. Vooralsnog is L’Épée nog behoorlijk cult, maar... zou dit niet stiekem gewoon het psych-popalbum van het jaar kunnen zijn?