Indiestad en Scotch & Soda lanceren talentencompetitie in Amsterdam
16 september, 2022
Indiestad en het Amsterdamse kledingmerk Scotch & Soda slaan de handen ineen voor de muzikale talentencompetitie Zonneprijs in het Zonnehuis in Amsterdam Noord. Beginnende muzikanten kunnen zich opgeven voor de acht voorrondes die vanaf oktober 2022 iedere eerste donderdag van de maand gehouden worden. De finale vindt in juni 2023 in de grote zaal van Paradiso plaats. De winnaar krijgt 10.000 euro.
Indiestad en het Amsterdamse kledingmerk Scotch & Soda slaan de handen ineen voor de muzikale talentencompetitie Zonneprijs in het Zonnehuis in Amsterdam Noord. Beginnende muzikanten kunnen zich opgeven voor de acht voorrondes die vanaf oktober 2022 iedere eerste donderdag van de maand gehouden worden. De finale vindt in juni 2023 in de grote zaal van Paradiso plaats. De winnaar krijgt 10.000 euro.
De eerste editie van Zonneprijs vindt op donderdag 6 oktober vanaf 19:00 uur plaats. Bands en soloartiesten kunnen zich vanaf nu aanmelden via www.indiestad.nl/zonneprijs en maken na inschrijving iedere maand kans om uitgenodigd te worden voor de komende edities. In totaal vinden er acht edities plaats in het monumentale pand in Amsterdam Noord.
Naast het fysieke podium krijgen artiesten die deelnemen aan Zonneprijs ook de kans op veel media-aandacht tijdens hun deelname. Indiestad en Scotch & Soda maken content met de deelnemers voor hun eigen kanalen, maar ook de radiostations van KINK FM en Oedipus Brewing zijn aangehaakt.
Indiestad
Al meer dan 10 jaar presenteert Paradiso onder de noemer Indiestad nieuwe bands van over de hele wereld op verschillende locaties in Amsterdam. Populair is de Indiestadpas, waarmee pashouders voor 35 euro naar meer dan 52 concerten per jaar kunnen om nieuwe acts te ontdekken. Een talentencompetitie werd nog niet eerder gehouden. Ben Kamsma, meer dan 30 jaar programmeur bij Paradiso en oprichter van Indiestad, legt uit: “Het bruist van het lokale talent in Amsterdam en daarbuiten. We waren al langer op zoek naar een manier om dit talent een geschikt podium te bieden. Toen kwam het Zonnehuis, waarmee we via Stadsherstel samenwerken, iedere donderdagavond vrij. Op dat moment was ik al in gesprek met Scotch & Soda over talentontwikkeling in Amsterdam en viel alles op zijn plek”.
Scotch & Soda
Voor het mogelijk maken van de talentencompetitie werkt Paradiso samen met Scotch & Soda. Het kledingmerk werd in 1985 in Amsterdam opgericht en is in rap tempo uitgegroeid tot een globaal label met 268 winkels in alle continenten. Met de Zonneprijs willen ze zoveel mogelijk nieuw talent een podium bieden in de stad waar het voor Scotch & Soda ook allemaal begon. In al haar activiteiten staat ‘de vrije geest van Amsterdam’ centraal. CMO Stephane Jaspar: "Als merk dat opkomt voor de vrijgevochten creativiteit van Amsterdam, zijn we er altijd op gebrand om opkomende artiesten te ondersteunen. Door samen te werken met Indiestad voor de Zonneprijs, wilden we een podium bieden aan nieuw talent en vieren dat muziek en mode samen komen".