Programma
Nieuwsoverzicht

Het ongelofelijke succesverhaal van The Teskey Brothers met tweemaal Paradiso op rij

11 december, 2019

The Teskey Brothers 2019

LONGREAD // BLOG - Het bizarre succes van The Teskey Brothers uit Australië met hun doorleefde soul van ‘Otis die dood is’-niveau behoeft zo langzamerhand enige duiding. Begin februari staan ze vrijwel exact een jaar na hun show in ‘t Zonnehuis twee avonden op rij in een stijf uitverkocht Paradiso. Waar komt dat allemaal ineens vandaan? Er zijn op zich wel meer goede soulbands, maar die bereiken dat niet, en zeker niet zo snel. Wat is er precies gebeurd? Sugar Mountain ging eens op zoek naar het antwoord en sprak onder anderen met radiomaker Henkjan Smits en met Spotify Nederland baas Wilbert Mutsaers.

Met eigen nummers, dat ook nog

In december vorig jaar schreef Sugar Mountain een eerste blog over het Australische fenomeen The Teskey Brothers, vier blanke jongens die soul maakten waarbij je als je niet beter wist dacht te luisteren naar de grote Otis Redding zelf. Met eigen nummers, dat ook nog. Half Mile Harvest, hun in eigen beheer uitgebrachte plaat uit 2017, werd in 2018 opgepikt door Glassnote (VS) en het legendarische Decca label (Europa en Verenigd Koninkrijk).

De band rond de gebroeders Josh en Sam Teskey, respectievelijk zanger-slaggitarist en leadgitarist, was toen al tien jaar bezig. Maar het balletje ging ineens rollen, en vanaf augustus nog sneller na het uitkomen van hun door Paul Butler (o.a. Michael Kiwanuka en St Paul & The Broken Bones) geproduceerde tweede, wat meer gevarieerde album Run Home Slow.

LONGREAD // BLOG - Het bizarre succes van The Teskey Brothers uit Australië met hun doorleefde soul van ‘Otis die dood is’-niveau behoeft zo langzamerhand enige duiding.

So Caught Up

Van Zonnehuis naar tweemaal Paradiso op rij

Op 5 februari 2019 vond hun reeds lang uitverkochte show plaats in ’t Zonnehuis. In het publiek trof Sugar Mountain die avond vriend van het huis, Radio 5-presentator Henkjan Smits aan. Dat verbaasde niet, zijn muzikale voorkeuren kennende. Op de radio was hij al een tijdje bezig de band te draaien. Voor ons kleine ‘wetenschappelijk’ onderzoek naar het opvallend grote succes van de band, culminerend in twee achtereenvolgende avonden Paradiso op 3 en 4 februari 2020, besloten we hem nu maar eens te bellen. We legden hem de vraag voor, wat hier nou achter steekt. Is het echt zo wonderlijk? Met The Black Crowes is het dertig jaar eerder ook zo gegaan. Die waren meer rock, The Teskeys meer soul.

Geen rip-off maar authentiek

‘Ze zijn geen rip-off, ze spelen het niet na, ze zijn authentiek,’ zegt Smits enthousiast, die dagelijks met Manuëla Kemp het programma De MAX! (Omroep MAX) presenteert. ‘Het is hún interpretatie. Anders kan het ook niet zo doorleefd zijn.’ Dat eerste album werd door plugger Dave Toethuis bij hem aangeleverd. ‘Hij wist dat ik hiervan hield, van die bluesy soul. Het is ook het soort muziek dat ik thuis draai. Dat wist hij nog van zijn vader Janus, die ook plugger was. Inmiddels is Dave de manager van de band geworden. Zo snel kan het lopen dus.’ Het maakt het verhaal alleen maar mooier.

LONGREAD // BLOG - Het bizarre succes van The Teskey Brothers uit Australië met hun doorleefde soul van ‘Otis die dood is’-niveau behoeft zo langzamerhand enige duiding.

Hold Me

‘Twee soorten muziek, goede en slechte’

‘Kort door de bocht klopt dat wel allemaal,’ reageert Toethuis geamuseerd. ‘Voor mij zijn er eigenlijk maar twee soorten muziek, goede en slechte. En dit was een no-brainer voor me. Ik doe co-management trouwens. Ik had al wat contact mijn business partner door wat andere projecten. Dat debuutalbum heb ik vanaf het begin in 2017 al mogen beluisteren en ik was direct om.’

In datzelfde jaar zag hij de Teskeys live op showcase-evenement The Great Escape in Brighton, en dat was de genadeklap. Daarna volgde die veelbesproken deal met Decca. ‘En we zijn toen gaan werken met Natasha Bent (Paradigm/CODA Agency) als agent,’ vervolgt hij. ‘We hebben nu zeventien uitverkochte shows in diverse Europese landen in januari en februari. Dan zijn die avonden in Paradiso en Shepherd’s Bush in Londen wel de absolute uitschieters.’

Oprechte verbazing

We zijn weer terug bij Henkjan Smits. ‘Maar die tweemaal Paradiso, dat is toch wel gigantisch hoor.’ De oprechte verbazing klinkt in zijn stem door. ‘Wij zijn zeker early adaptors van The Teskey Brothers en Rob Stenders op Radio 2 ook. Voor een band als Black Pumas gaat hetzelfde verhaal op. Maar laten we wel zijn, het zou wel heel erg old school zijn om hun succes als radiostation te gaan claimen. Onderschat de enorme invloed van een streamingdienst als Spotify niet.’

LONGREAD // BLOG - Het bizarre succes van The Teskey Brothers uit Australië met hun doorleefde soul van ‘Otis die dood is’-niveau behoeft zo langzamerhand enige duiding.

Man of the Universe | Live @ KXT

Radio en de playlists op streamingdiensten

‘Vlak de werking van de algoritmen niet uit,’ hervat Smits zijn betoog. ‘Als iemand tweemaal dezelfde band op een bepaalde playlist hoort, maar met verschillende nummers die goed bevallen, dan is de belangstelling van de luisteraar al gewekt. Dan wordt de telefoon uit de broekzak gevist om te checken wie dat waren. En als ze dan zien dat zo’n band dan ook nog komt optreden, dan wil men daar heen. Radio en Spotify zullen elkaar zeker versterken, maar ik zal nooit beweren dat het door ons is gekomen. Ik zie weleens bands in de Afas Live staan en denk dan: “Hoe dan?” Het kan haast niet anders zijn dat dat mede komt door streamingdiensten.’

Gelukkig niet alleen maar een machinerie

Diezelfde geluiden worden geëchood door Wilbert Mutsaers, de vroegere zendercoördinator van 3FM en tegenwoordig baas van Spotify Nederland. Wat kan hij ons vertellen met zijn ervaringen aan beide zijden van het verhaal? ‘Zodra radio die band oppikte, ontplofte het bij ons,’ analyseert Mutsaers.

‘Hetzelfde is gebeurd met Rollercoaster van Danny Vera. Als er wat gebeurt, dan volgen wij dat op met onze eigen playlists. Tegelijkertijd werden wij ook al benaderd door de mensen die hier in Nederland met The Teskey Brothers werken. Daar zijn ook toevoegingen aan playlists uit gevolgd. Ik zag op Northsea Jazz ook hoe goed de band live is en hoe ze aansloegen bij het publiek. Ik blijf naar festivals gaan om het ook met eigen ogen en oren te kunnen waarnemen. Het is gelukkig niet alleen maar een machinerie. Het is soms ook net dat ene nummer dat daar dwars doorheen breekt. Dat blijft ook het mooie aan muziek.’


LONGREAD // BLOG - Het bizarre succes van The Teskey Brothers uit Australië met hun doorleefde soul van ‘Otis die dood is’-niveau behoeft zo langzamerhand enige duiding.

Rain | Live @ DWDD

Trots op de Teskeys

En ja uiteindelijk is de live industrie waar Paradiso en de festivals - Northsea jazz en Tuckerville - deel van uitmaken ook onderdeel van het succesverhaal. Jurry Oortwijn, hoofd marketing en promotie van Paradiso bevestigt allereerst het beeld dat Smits en Mutsaers hierboven schetsen over de kracht van de radio, waar enthousiaste mensen op nieuwe muziek wijzen, en de hoge attentiewaarde van Spotify. ‘Teskey Brothers ís radio en Spotify én de toegankelijkheid,’ zegt hij. ‘Iedereen vindt het leuk, jong, oud, man, vrouw. Die krijgen dat allemaal te horen in al die algemene playlists die door Spotify erg gepusht worden.’

En waar begint dan de livekant van het verhaal? ‘Wij waren er heel vroeg bij,’ kijkt hij terug in de tijd. ‘[Programmeur] Ben Kamsma heeft ze eerst benaderd voor London Calling [najaar 2018]. Toen konden ze niet, maar ze beloofden terug te komen. Dat werd ’t Zonnehuis.’

Sugar Mountain is er trots op dat we twee avonden op rij (3 en 4 februari) de geweldige Teskey Brothers mogen hosten in de grote zaal. Eerst was het maar een avond, toen kwam er een tweede bij, om het hele verhaal nog maar eens vet te onderstrepen.

Tekst door: Robbert Tilli

NB: Beide concerten op maandag 3 en dinsdag 4 februari in Paradiso zijn uitverkocht. Op onze Facebookpagina wordt regelmatig een ticket aangeboden via het betrouwbare TicketSwap-systeem.