Programma
Nieuwsoverzicht

Het favoriete Americana-/rootsalbum aller tijden | Deel 1: Steve Earle – Guitar Town (1986)

16 maart, 2020

Steve Earle Guitar Town 1986 2

LONGREAD // BLOG (DEEL 1) - Concerten mogen dan vanwege het coronavirus afgelast zijn de komende tijd, maar Sugar Mountain laat zich er niet onder krijgen. De concertbezoekers draaien nu waarschijnlijk meer muziek dan ooit. We dachten: laten we een leuke serie gaan beginnen. Vandaag deel 1 uit ons feuilleton: Het favoriete Americana-/rootsalbum aller tijden. Onze ambassadeurs Ton & Marga Derksen hoefden niet lang na te denken. Hun beste Americana-album is Guitar Town, het onvergetelijke debuut van Steve Earle uit 1986.

De Americanahemel vol met geweldige albums

Als ik Ton en Marga bel, staan ze net op het punt om het huis te verlaten voor een lentewandeling. Wie weet hun laatste wel voor een poosje, want er hangt een totaal uitgaansverbod in de lucht. Wie weleens in Huize Derksen in Oostzaan is geweest weet dat zij zich wel zullen weten te redden in barre tijden. Hun muziekcollectie is zo groot, dat je er meerdere mensenlevens voor nodig hebt om alles te kunnen draaien. Dit is geen noodrantsoen meer, dit is de Americanahemel vol met geweldige albums. En dan moet uit zo’n huis vol platen – vinyl en cd – de beste worden gekozen? Geen probleem: Guitar Town dus!

LONGREAD // BLOG - Concerten mogen dan vanwege het coronavirus afgelast zijn de komende tijd, maar Sugar Mountain laat zich er niet onder krijgen.

Die plaat bracht een kleine revolutie teweeg

Het is Marga die het als vanzelfsprekendheid oppert en Ton die het wereldkundig maakt. ‘Eigenlijk is die plaat voor mij het begin van de Americana, een term die toe nog helemaal niet bestond. Die plaat bracht een kleine revolutie teweeg,’ oordeelt hij vierendertig jaar na het verschijnen van Steve Earle’s alom bejubelde debuut.

‘Voor het eerst hoorde ik het soort lyrics dat we kenden van singer-songwriters terug in country. Daar was je gewend aan teksten over booze en gebroken harten. Steve ging verder. Die zong in Little Rock ‘n’ Roller bijvoorbeeld over zijn zoontje dat thuis zat, terwijl hij on the road was. Hij zong over z’n ouwe “Jap guitar”, allemaal dingen die tot dan toe in country onaangeroerd bleven…’

Heel singer-songwriter dus? ‘Jaaaaa…! Dát!’ beaamt hij volmondig. Teksten als Bruce Springsteen? ‘Precies! Het was meteen zo ontzettend anders. De eerste regels van het titelnummer, zodra je die plaat opzette alleen al. Zo mooi. Je werd meteen zijn wereld in getrokken.’ Ton die zelf ook in bandjes heeft gezeten begint meteen te zingen:

‘Hey pretty baby are you ready for me.
It's your good rockin' daddy down from Tennessee.
I'm just out of Austin bound for San Antone.
With the radio blastin' and the bird dog on.’

LONGREAD // BLOG - Concerten mogen dan vanwege het coronavirus afgelast zijn de komende tijd, maar Sugar Mountain laat zich er niet onder krijgen.

Guitar Town

Citeren uit het blote hoofd

Uit de track Goodbye’s All We’ve Got Left citeert hij ook twee tekstregels:

‘Don't try to call me 'cause I'm takin' my phone out.
'Cause if it rings, I'll know what it's about.’

Uit het blote hoofd dreunt hij de ene na de ander tekst zo op voor Sugar Mountain. Hillbilly Highway en Fearless Heart bijvoorbeeld. Na al die jaren leeft die plaat nog bij hem én bij zijn vrouw Marga, die geduldig met haar jas over d’r arm op hem staat te wachten. De muziek gaat voor het meisje. Nee, dat heb ik niet gezegd. Of toch? Schitterend dat een vent van 72 nog zo fanatiek kan zijn! Wat een voorbeeld!

LONGREAD // BLOG - Concerten mogen dan vanwege het coronavirus afgelast zijn de komende tijd, maar Sugar Mountain laat zich er niet onder krijgen.

Goodbye’s All We’ve Got Left | Live From Austin, Texas

Ontdekt bij Get Records

Hoe zijn de Derksens aan Guitar Town gekomen? Breek Ton de bek niet open. Bij Get Records uiteraard, de legendarische speciaalzaak op de Utrechtsestraat in Amsterdam, die later is overgenomen door het aan de ander kant van de straat gelegen Concerto. ‘Als je daar een voet over de drempel zette, dan drukten [eigenaren] Peter of Arie je al de beste albums in je handen,’ herinnert Ton zich nog als de dag van gisteren. ‘Ik liep naar de rekken country en folk en zag daar een zwart-witte hoes die mijn aandacht trok. Ik vroeg aan die jongens wat het was. ‘O, echt te gek man, helemaal iets voor jou!” zeiden ze.’

Concert-‘mobilisatie’

Thuisgekomen zette hij die plaat op, om vervolgens Marga op haar werk te bellen over zijn laatste vondst. ‘Een jaar later zo’n beetje rond de release van zijn tweede album Exit 0 kwam hij voor het eerst naar Paradiso. Toen heb ik weer al mijn vrienden gebeld om ze allemaal te mobiliseren voor dit concert. Er was nog geen internet hè? Vergeet dat niet!’ Hier spreekt een waardig ambassadeur van zijn muziek.

LONGREAD // BLOG - Concerten mogen dan vanwege het coronavirus afgelast zijn de komende tijd, maar Sugar Mountain laat zich er niet onder krijgen.

Dat eerste Paradisoconcert van Steve Earle

‘Op die bewuste avond, 21 maart 1987, stonden we in de zaal te wachten,’ begint Ton te vertellen. ‘Ineens ziet Marga Steve in het publiek staan. “Moet jij daar niet even heen?” vroeg ze me. Dat heb ik gedaan. Ik stelde me aan hem voor. Hij was heel energiek en waarschijnlijk vol drugs, maar daar had ik helemaal geen oog voor. We praatten wel een half uur. Nou ja híj was vooral aan het woord. Ik stelde af en toe een vraagje tussendoor. Op een gegeven moment kreeg hij tikje op z’n schouders of hij eindelijk niet eens op moest.’ Er is een hele vriendschap ontstaan tussen de Derksens en Steve Earle.

LONGREAD // BLOG - Concerten mogen dan vanwege het coronavirus afgelast zijn de komende tijd, maar Sugar Mountain laat zich er niet onder krijgen.

Hillbilly Highway | Live From Austin, Texas

Rit door de bollenvelden

Ton herinnert zich een autorit met Steve door de bollenvelden waarbij Steve vanuit een rijdende auto foto’s maakte. Stoppen hoefde niet. Ton en Marga leverden Steve af op Parkpop in Den Haag voor zijn tweede show ooit in Nederland in de zomer van 1987. ‘Altijd belde hij ons als hij weer naar Nederland kwam en hij nodigde ons uit voor zijn shows. We zijn vaak met hem en zijn bandleden én zijn verschillende vrouwen gaan uiteten. De laatste jaren is dat wat minder geworden, maar we zien hem nog wel.’

Snaar gebroken in het tweede nummer al

Wat herinnert hij zich nog van die eerste show in de grote zaal van Paradiso in maart 1986? ‘Dat het fantastisch was én …dat hij zijn snaar al brak in het tweede nummer,’ vuurt hij terug. ‘Ik moest meteen aan die beroemde uitspraak van [countryzanger] Bob Luman denken over zijn eerste concert van Elvis. Hij zag The King al in het eerste nummer een snaar breken. Dat vond hij zó cool. “That’s the spirit!” vond Luman. En ik ook eigenlijk. Bij het tweede nummer een snaar breken? Ook helemaal goed!’

https://www.youtube.com/watch?v=Dijf3EhoTaA

Teksten als kleine romans, melodieën als The Beatles

Als het aan Ton lag zou hij wel de hele dag over Steve Earle kunnen blijven praten. Maar Sugar Mountain wenst Marga die graag wil gaan wandelen te sparen. Slotvraagje dan: zeg nog een keer in het kort wat jullie nu precies zo goed vinden aan Guitar Town (MCA Records, 1986)? Marga in haar wandelschoenen staat al met een been op straat, dus Ton spreekt voor zichzelf: ‘De teksten zijn voor mij als kleine romans. In tweeëneenhalve minuut perst hij een hele roman. Ik vroeg Steve een keer hoe het kwam dat zijn teksten zo goed waren? “Veel lezen,” was zijn bondige antwoord.’

Over de melodieën wil Ton nog kwijt dat ze Beatlesachtig goed zijn. Hij heeft Steve zelfs een keer een Beatlesbox cadeau gedaan voor onderweg in de bandbus. Hij geeft hem ook altijd wat leesvoer mee. Hij wil net aan een anekdote beginnen over Steve die met Emmylou Harris in de bus een door hem geschonken Hank Willams biografie zit te lezen, als hij met zachte hand door Marga over de drempel de straat op wordt getrokken. Het kan de laatste wandeling worden in een langere tijd. Haast is geboden. Walk that walk, stop that talk.

Tekst door: Robbert Tilli