Paradiso

Programma
Mijn Paradiso
  • Programma

  • Nieuws

  • Mijn tickets

  • Bezoek

  • Over ons

  • Lidmaatschap

  • Archief

  • Webshop

  • Steun ons

  • Werken bij Paradiso

  • Contact & Partners

Club Paradiso

Club Paradiso

Indiestad logo

Indiestad

Logo lilacbackground 1200px

Kosmos

Sugar mountain logo

Sugar Mountain

Jazzlogo

Super-Sonic Jazz

Lodo tttt

Ticket to the Tropics

Tones Symbol Offwhite

Tones

Paradiso TikTok
View in English
Nieuwsoverzicht

Grauzone heeft duidelijk herkenbare roots, maar voelt toch eigentijds

18 februari, 2019

Grauzone

Indiestad-ambassadeur Arnold was afgelopen zaterdag in Den Haag waar in en om poppodium het Paard het jaarlijkse Grauzone festival plaatsvond. Genoeg sterke optredens, maar ook de extravagante parade van postpunk/goth types in de hal tussen de zalen zorgde voor een goede buzz!

Onwillekeurig vroegen we het ons toch even af: zouden al die bandleden van Fugazi, Einstürzende Neubauten & Sonic Youth elkaar nou tussen de bedrijven door backstage nog even spreken of doet iedereen gewoon zijn ding? Hoe het ook zij, Grauzone heeft tijdens haar zesde editie flink wat grote namen op de bill staan.

Maar die doen wel allemaal iets anders dan waar we ze oorspronkelijk van kennen. Drummer Brendan Canty en bassist Joe Lally van Fugazi spelen bijvoorbeeld in de kleine zaal van het Paard met hun instrumentale trio The Messthetics. Je kunt daarbij horen uit welke band ze afkomstig zijn door de scherpte waarmee ze spelen (wat een ritmesectie is het ook!), maar The Messthetics gaat, wellicht door het ontbreken van zang, meer op zoek naar jazz- en progrock elementen en mathrockstructuren. Erg goed!

Hqdefault 190211 123606

The Messthetics

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

Grauzone heeft een ideaal publiek voor zo’n soort band. De gemiddelde bezoeker is namelijk bovengemiddeld geïnteresseerd in genres als post-punk, new wave, gothic en alle deelgebieden daartussen. Verder valt op dat ze ook wel wat ouder zijn dan op andere festivals, maar dat neemt niet weg dat er dit jaar een plezierig bonte en internationale mix van mensen rondloopt in het Paard en de nabijgelegen paar zalen. 

Zo is er het Koorenhuis, een theaterzaal waar 160 mensen in passen waar Lee Ranaldo speelt. Eerder op de avond speelde Sonic Youth-drummer Steve Shelley met Ernie Brooks en Matt Mottel, nu staat de gitarist van die legendarische formatie hier in een intieme setting met zijn Songs & Stories soloproject. Ranaldo stond in voorgaande jaren ook al in Paradiso Noord en Bitterzoet en is zichtbaar niet bij de pakken neer gaan zitten toen Sonic Youth uiteenviel door de relationele breuk tussen Thurston Moore en Kim Gordon. Enerzijds hoor je herkenbare dissonanten in het gitaarspel van Ranaldo, anderzijds is zijn optreden zo semi-akoestisch dat je ook met een folkzanger van doen zou kunnen hebben. Via een combinatie van deels grappige, deels geëngageerde anekdotes tussen de songs door zorgt de gitarist voor een heel persoonlijke sfeer bij dit theater-optreden. 

Hqdefault 190211 123606 1

Lee Ranaldo

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

Terug in het Paard worden we entertained door Blixa Bargeld, wiens optreden het midden houdt tussen stand-up en geluidsexperiment. In die ‘sounds’ klinkt bij vlagen wel degelijk Einstürzende Neubauten door en het optreden was ook aangekondigd als een ‘solo vocal performance’, maar het voelt toch ietwat karig aan.

Dat kan zeker niet gezegd worden van Steve Albini’s Shellac. De wereldberoemde producer (hoewel hij zelf dat woord niet gebruikt omdat hij van kale, eerlijke opname-methodes houdt en de term ‘recorder’ prefereert) die bands als de Pixies en Nirvana onder zijn hoede nam, maar ook met talloze kleine noisebands werkte speelt anderhalf uur met bassist Bob Weston en drummer Todd Trainer in de grote zaal van het Paard.

Bij Shellac weet je dat ze altijd ongeveer hetzelfde doen, maar ook dat het altijd tamelijk geniaal is. Gortdroge, messcherpe gitaar-noiserock met veel stop-start ritmes, bijtende Albini vocalen en heftige erupties. En het inmiddels er-gewoon-bijhorende ‘Got Any Questions’ intermezzo, waarbij het publiek vragen mag roepen in de richting van de band. Shellac is altijd no-nonsense, heeft nooit een slechte dag en de intense gitaarexercities worden moeiteloos afgewisseld met cynische grappen. Het acht minuten durende End of Radio vormt een intens live hoogtepunt. Waarna tijdens de laatste baspartijen van Weston Albini en Trainer hun snoeren, gitaareffecten en drumstel alvast opruimen. 

Hqdefault 190211 123606 2

Shellac

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

Voeg vervolgens een handvol nieuwe bands met passende stijlen toe (Van The Blinders via Rendez-Vous tot Snapped Ankles), boek een Duitse band die flink wavey elektronisch klinkt (Lebanon Hanover) en biedt een diverse mix van extra’s als de Graukunst van Genesis Breyer – P Orridge, een film over John Lydon (The Public Image is Rotten) en de nodige platenmarkten en dj’s en Grauzone blijkt wederom een heel eigenzinnig soort festival te zijn dat desalniettemin voor het eerst zelfs een paar dagen van tevoren al wist uit te verkopen.