Paradiso

Programma
Mijn Paradiso
  • Programma

  • Nieuws

  • Mijn tickets

  • Bezoek

  • Over ons

  • Lidmaatschap

  • Archief

  • Webshop

  • Steun ons

  • Werken bij Paradiso

  • Contact & Partners

Bassline logo

Bassline.

Club Paradiso

Club Paradiso

Indiestad logo

Indiestad

Logo lilacbackground 1200px

Kosmos

Sugar mountain logo

Sugar Mountain

Jazzlogo

Super-Sonic Jazz

Lodo tttt

Ticket to the Tropics

Paradiso TikTok
View in English
Nieuwsoverzicht

Gepimpte Nokia 3310 ringtones uit Mali

18 mei, 2017

Balani image

Voor Africa in your earbuds kwam Chris Kirkly, oprichter van het label Sahel Sounds, in 2013 met een verzameling aan muziek die hij op een uiterst creatieve manier gevonden heeft in de Sahel-regio van West-Afrika: op simkaarten van de lokale bevolking. Een groot deel van deze muziek is straatfeestmuziek uit Bamako, de hoofdstad van Mali. Dit heeft naar meer gesmaakt, want in 2014 werd het album Balani show uitgebracht, geheel gericht op deze energieke stroming uit Bamako.

Behalve dat een groot deel van de nummers van de Balani show gevonden zijn op oude simkaarten, deelt deze muziek nog een andere.. uhm.. onwaarschijnlijkere.. band met deze oude mobieltjes. Want wie rondom de eeuwwisseling in Mali vertoefde, moet het zijn opgevallen: de ringtones van de toen net uitgekomen Nokia 3310 lijken verdomd veel op de muziek van de straatfeesten in Bamako. Al helemaal het eerste nummer van de Balani Show: Bala, van DJ Balani himself, klinkt voor het ongetrainde oor op een gepimpte versie van de ringtones die standaard beschikbaar waren op je mobieltje anno 2000.

Verder onderzoek wijst alleen uit dat het hier om toeval gaat. Een veel voorkomend instrument in de Sahel-regio van West-Afrika is de balofoon. Een instrument met een unieke klank, maar op zichzelf nog niet eens zoveel, wel een beetje, lijkend op de standaard ringtones waarover ik het net had. De grotere gelijkenis valt te verklaren door de manier waarop de straatfeesten in Bamako plaats konden vinden. Op een gegeven moment kwam namelijk ook het binnenland van Mali te beschikken over de moderne technieken die de dj-cultuur wereldwijd in de kaart hebben gespeeld. Traditionele balafoonspelers waren tot slot vaak duur, wat maakte dat jongeren zelf installaties de straat op brachten met van te voren opgenomen cassettes en later cd’s en mp3’s. De slaapkamer dj’s en remixers konden zo uitgroeien tot lokale helden die traditionele samples combineerden met onder andere coupé decalé, kuduro en tot slot met wereldse stromingen als hip hop. Op de Balani show krijgen lokale helden nu het podium om hun unieke dansgenre weer met de wereld te delen.

Door Bram Owusu