Op haar derde album als Frankie Cosmos, haar eerste op Sub Pop, heeft Greta Kline twee handelsmerken tot in de puntjes verzorgd.
In de eerste seconden van het openingsnummer op 'Vessel' trekt ze vijf seconden uit om het woord 'caramelize' over haar lippen te krijgen. De 23-jarige Newyorkse (deze week wordt ze 24) had altijd al de neiging om woorden uit te rekken, zelf zegt ze trots dat ze elke lyric kan uitrekken tot het aantal benodigde maten.
Een andere trademark is de drang om het kort te houden, liedjes van Frankie Cosmos duren gemiddeld zo'n twee minuten met flinke uitschieters naar beneden. Zelf zegt ze daarover dat ze gewoon weet wanneer iets af is, dat ze een nummer graag trimt tot 'the most essential thing'.
Op 'Vessel' klokt het wonderschone 'As Often As I Can' een minuut en drie seconden, de laatste 'can' wordt uiteraard nog wel even flink opgerekt. Als we Kline half februari spreken in Amsterdam noemt ze dat nummer 'the purest love song I ever made'. Nog geen twee zinnen later voegt ze daaraan toe 'maybe, I don't know, hmmmm, maybe not'.
Intens
Het tekent de onzekerheid waarmee ze nog steeds zegt te kampen, ze had nooit durven dromen dat vreemden naar haar muziek zouden luisteren. "Ik vraag me wel eens af of ik sterk genoeg ben om dit te doen, of ik niet te gevoelig ben om m'n diepste emoties te delen. Het is intens."
(Lees verder onder de video)
Jesse
Greta Kline heeft de afgelopen jaren honderden thuisopnamen online uitgebracht. Ze is een geboren en getogen 'bedroom-recording-artist' voor wie een studio allang geen onbekend terrein meer is, in de jonge traditie van Soccer Mommy, Jay Som en Tash Sultana. Maar, zo beweert ze vrij stellig, als ze was opgegroeid in de vorige eeuw zou ze haar liedjes over liefde en liefdesverdriet op een cassettedeck hebben opgenomen.
"Ik zou met bergen bandjes zitten 'and that would be it'. Ik zou nooit iets hebben ondernomen om m'n muziek onder de aandacht te brengen."
Small moments
Waar Jay Som op een nummer als 'I Think You're Alright' knipoogt naar stadionrock, daar houdt Kline het op haar derde album met viermansband nog steeds klein. 'Vessel' telt wel meer refreinen dan we van haar gewend zijn en voor het eerst klinken er twee gitaren. Links, rechts, er gebeurt van alles. 'Being Alive' is een bona fide indiehitje, met de prima regel 'Being alive matters quite a bit, even when you feel like shit being alive.'
(Lees verder onder de video)
Being Alive [OFFICIAL VIDEO]
Naast al die korte liedjes, door Kline 'small moments' genoemd, staan op 'Vessel' voor het eerst twee nummers die drie en een halve minuut duren. "Naarmate ik ouder word, heb ik kennelijk meer te melden", begint ze het antwoord op de vraag wat haar daartoe heeft bewogen. Maar ze zegt eigenlijk niet te weten waarom het ene liedje een minuut duurt en het andere twee of drie.
"Ik schrijf muziek om de teksten heen, ik maak geen instrumentale nummers die vervolgens nog tekst nodig hebben."
Indie-credits
Zonder namen te noemen, zegt Kline te weten dat het soms een leugen is of op z'n minst overdreven dat een artiest op zijn slaapkamer is begonnen. Het dreigt een businessmodel geworden, waarbij bands die nooit DIY zijn geweest opeens huisoptredens gaan geven om die indruk te wekken.
"Zo suf, je kan toch geen indie-credits kopen? Je kan niet doen alsof je niet lekker in je vel zit. Toen ik voor het eerst liedjes online zette, deed ik dat om ze naar een paar vrienden te kunnen sturen. Ik deed het alleen maar omdat ik bang was dat m'n computer zou crashen."
Tekst door: Fedde Wiersma
'Vessel' verschijnt op vrijdag 30 maart.
Frankie Cosmos staat 25 mei op London Calling
Frankie Cosmos staat vrijdag 25 mei op London Calling, met die dag verder o.a. Yungblud, Husky Loops, Palm en Moaning. Beide dagen van het festival (25+26 mei) zijn gratis toegankelijk met de Indiestadpas 2018.