
De heren van Flyte zijn fan van Alvvays.
Zo groot dat ze hun vrijdag verschenen debuutalbum 'The Loved Ones' afsluiten met een cover van 'Archie, Marry Me', eerder al de hemel ingeprezen vanwege de poëtische en originele tekst en een aangenaam eenvoudige akkoordprogressie. Niet toevallig zijn dat ook bestandsdelen waarmee je de muziek van Flyte aan de man kan brengen. Ingrediënten waarmee de Londense band zich onderscheidt, zijn de zoetgevooisde stem van zanger Will Taylor (denk aan Mark Hollis van Talk Talk), toonveranderingen die eigenlijk helemaal niet zo simpel zijn én boven alles de samenzang.
Fleet Foxes en Grizzly Bear zijn voor de hand liggende vergelijkingen, terwijl 'Victoria Falls' en de slotminuut van 'Spiral' overduidelijk zijn geïnspireerd door Radiohead ten tijde van 'In Rainbows'. Ook fans van alle bands die de afgelopen halve eeuw volgden in de voetsporen van Paul McCartney en The Beach Boys moeten echt even wakker worden.
Die eigengemaakte uitvoering van Alvvays is a capella, om de aandacht volledig te vestigen op de melodie en de tekst. Flyte doet het vaker zonder instrumentarium, zie bijvoorbeeld de puike uitvoering van 'Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)' van Arcade Fire. Het is voer voor discussie of die covers wel of niet afleiden van het eigen werk van de ongemeen talentvolle Britten. 'Faithless' is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het mooiste openingsnummer dat je dit jaar hoort. "I'll be there to leave you faithless", dat zit wel snor met hun eigen originaliteit. Voor 'Orphans Of The Storm' zou David Bowie een van zijn vele hoeden hebben afgenomen.

Faithless (Official Audio)
Tien nummers, 34 minuten, toevoegen maar aan die wachtrij, dat 'The Loved Ones'. De heren hebben er nog wel even zin in, zo maakten ze vrijdag duidelijk op het sociale medium Facebook: 'Here's to a lifetime of making records together.'