Platen over het hoofd zien is geen kunst. Er komt ook zoveel uit. En het gebeurt helaas elke dag. Gelukkig hebben we bij Sugar Mountain een behoorlijk vangnet dat maandelijks gevuld wordt door de albumvangst van onze ambassadeurs. The Hilltop Revival, het debuut van Ethan Jano & The Hilltop Revival trok zo onze aandacht. Nog nóóit van gehoord? Toch maar eens luisteren dan! Daar krijg je geen spijt van. Laat onze community de luistercijfers van deze interessante nieuwkomers eens flink opkrikken.
Een jonge gast die meent wat-ie zingt
Ethan Jano, een cowboy uit Southwest Pennsylvania met bandleden uit die regio en Nashville, is ergens in de verte vergelijkbaar met Tyler Childers maar dan zonder de productionele hulp van Sturgill Simpson. Hij heeft Duane Lundy als producer tot zijn beschikking. Nog een overeenkomst tussen de twee - Ethan en Tyler voor alle duidelijkheid - is de minstens zo lelijke hoes van hun beide debuutplaten.
Niks mis met die foto van een woeste wolkenpartij maar die grafische vormgeving met goedkope 'WordArt' western letters is echt bar en boos. Gelukkig kun je die niet horen. Wat je echter wél kunt horen is een wonderschone collectie songs van een jonge gast die meent wat-ie zingt. Die durft nog vuile handen te krijgen, wat je toch nauwelijks kunt beweren van veel van zijn stadgenoten. En dan die stem!
Tip van onze nestor
Het hoeft niemand iets te verbazen dat dit prijzenswaardige debuut Sugar Mountain werd getipt door Ton Derksen, de nestor onder onze ambassadeurs. Dat gebeurt met een achteloze zwierigheid tussen twee Touretappes en evenveel glazen speciaalbier door. En wat heeft hij weer ontzettend gelijk.
Die Ethan Jano trekt maar 60 luisteraars per maand op Spotify (op YouTube is het al niet veel beter gesteld). Geen enkele track van de tien in totaal is op het moment van schrijven vaker dan duizendmaal gedraaid. Schande! Daar kunnen en moeten wij in onze community hier met z'n allen iets aan doen.
Just Enough
Even met z’n allen die luistercijfers opkrikken
Hem hiernaartoe halen gaat voorlopig niet lukken onder het coronaregime, maar die luistercijfers gaan we met z'n allen mooi even opkrikken. En reken maar dat we dit wekelijks gaan checken. Man, die Ethan Jano is een specialist in zielroerende mid-tempo ballads. Als je het niet meteen hoort, wat natuurlijk altijd mogelijk is, sla dan in elk geval The Love in Our Hearts niet over. Die zit tegen het einde van het album en verdient je aandacht. Niet te missen zo goed die track.
The Love in Our Hearts
Fijn bandje
Eigenlijk alleen bij het tweede en derde nummer All I Need Is You en I've Got Time voert hij het tempo op. Dan hebben zijn broer drummer Bryce en Jesse Wells op baritongitaar ook wat te doen. Fijn bandje!
I've Got Time
Een nieuwe John Hardy
Het album opent met de ballad John Hardy, die je direct op een pakkende wijze op het verkeerde been zet. Je verwacht de folk traditional bekend van onder anderen The Carter Family en Leadbelly. Mis! Het is een eigen nummer, dat overigens wel handelt over dezelfde ter dood veroordeelde spoorwegarbeider uit de 19e eeuw die volgens de overlevering met een flinke slok op ene Thomas Drew doodde na een uit de hand gelopen ruzie.
One night up in Keystone
lost everything that he'd known,
a deal that took a turn for the worst.
And in all his desperation
he had a revelation,
to kill them boys and head for the woods.
You'd ought to see John Hardy gettin away.
You'd ought to see John Hardy gettin away.
John Hardy
Cover van Waylon Jennings
De enige overeenkomst tussen de twee nummers zijn de tekstregels: You'd ought to see John Hardy gettin away. Verder is het een geheel nieuw eigen lied over dezelfde historische figuur. Hiermee heeft hij zijn brevet van zijn kunsten wel behaald. Waymore’s Blues is trouwens wel een cover van het Waylon Jennings-nummer.
Topdebuut! Ook te koop via Die liveshows houden we wel tegoed voor de tijd na corona, als er dan nog zalen bestaan. Anders zetten we wel ergens een weilandje af met prikkeldraad.
Tekst door: Robbert Tilli
Waymore’s Blues