Programma
Nieuwsoverzicht

Een goed gesprek met het geweldige Goat Girl

9 april, 2018

Goatgirl1200

Ta-lent-o-ver-schot!

Wanneer kan ik een keer de fijne term 'talentoverschot' gebruiken, vroeg ik me af sinds ambtsbroeder Robbert Tilli de diagnose stelde bij Marlon Williams. Laat vrijdag het debuutalbum van Goat Girl zijn verschenen en, jawel hoor, 'Scum' en 'Crow Cries' schitteren door afwezigheid.

Voor wie de vier jongedames uit Londen volgt sinds zij hun eerste hoopgevende schreden zetten, gaat het om een langverwacht debuut. Het is een ijzersterke gitaarplaat geworden, als je het mij vraagt, niet eentje die gelijk makkelijk in het gehoor ligt. Zelf spreken ze van 'melodies you want to follow in a confused way' of 'melodies that don't sit comfortabely', als ik zangeres/gitarist Lottie en drummer Rosy ernaar vraag.

Het woord 'uncomfortably' valt vaker tijdens het interview dat begin februari plaatsvindt in Amsterdam, hun debuut is bedoeld als een 'challenging experience'. Meer dan eens beginnen ze over de 'abnormalities' en 'strange happenings' in hun thuisstad Londen. "Across 19 tracks in 40 minutes, Goat Girl’s debut creates a half-fantasy world out of a very dirty, ugly city reality", zo brengt label Rough Trade het geheel fraai aan de man.

(Lees verder onder de video)

Goatgirl YT1

Scum (Official Video)

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

Geen easy listening dus. Om te beginnen schiet het self-titled album bewust traag uit de startblokken met een pico bello instrumentaaltje van een minuut. Je zou verwachten dat zo'n openingssalvo naadloos overloopt in een explosieve opener, maar na een fade-out begint 'Burn The Stake' net zo kalm. Goat Girl knalt er niet in, dat stond mij in het begin een beetje tegen. Maar toen het kwartje viel, viel-ie hard.

Volkswoede

Voor London Calling in mei vorig jaar moest Goat Girl op het laatste moment afzeggen, nog geen maand later woedde de verwoestende brand in de Grenfelltoren in Londen. De volkswoede die volgde, vond zijn weerslag op Goat Girl's eersteling.

"Hoe is het mogelijk dat de welvaartskloof in sommige buurten van Londen zo groot is", vraagt Lottie zich af terwijl Rosy instemmend knikt. De kapitalistische maatschappij zorgt voor zaken die 'below human moral' zijn, een andere term die valt is 'social cleansing'.

(Lees verder onder de video)

Goatgirl YT2

The Man

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

Naast sociale ongelijkheid vormt vrouwelijke seksualiteit de hoofdmoot van Goat Girl's teksten. Lottie zegt dat ze zingt over sterke vrouwen 'doing whatever the fuck they want', en dat ongebonden seks niet noodzakelijkerwijs verkeerd is, voor man én vrouw.

Waar 'I am a country sleaze, nobody will mess with me' anderhalf jaar geleden het openingsstatement was, daar horen we op het album in eerste nummer 'Burn The Stake' een duidelijke politieke stellingname.

"Build a bonfire, put the tories on the top / Put the D.U.P in the middle and we’ll burn the fucking lot". Maar, zo be(z)weert Lottie, de betekenis van die tekst mag op iedere willekeurige politieke partij worden toegepast. Belangrijkste was dat het om een 'ritualistic chant' ging. Van zulke chants heeft Goat Girl er meer, ik noem een 'Viper Fish'.

(Lees verder onder de video)

Goatgirl YT3

Cracker Drool (Official Video)

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

Muziek komt altijd eerst, zegt tekstschrijver Lottie, teksten volgen vaak in een 'subconscious outpouring'. Die zijn vaak erg kort, sommige nummers tellen slechts een paar regels tekst.

'I Don't Care Pt. 2' is m'n favoriete nummer op moment van schrijven, een van die nummers met slechts één couplet: "I don’t care what the people say / the people don't care, anyway / I don’t know why the people try / the people try then they all do die." Weinig opbeurend allemaal, maar Lottie verzekert me dat Goat Girl hoop en kracht wil bieden, hoezeer ook de muziek sinister kan worden genoemd.

Rustig ochtendje

Nog even terug naar dat slakkengangetje waarin wordt afgetrapt, het album vormt volgens de aanwezige helft van Goat Girl de soundtrack van een etmaal. Met een rustig ochtendje, gevolgd door een knallende avond en nacht. Vogelgefluit sluit de plaat daarom af, het begin van weer een nieuwe dag.

Dankzij vijf korte instrumentale intermezzo's, zijn de nummers verdeeld in groepjes van drie (in één geval van twee). Ik had in de tweede klas van de middelbare school een lerares Duits die aanraadde om woordjes per groepje te leren. Pas als je er vier kan dromen, ga je door naar de volgende vier. Zo heb ik het album van Goat Girl onder de knie gekregen, ik kan de methode van harte aanraden.

Tekst: Fedde Wiersma

Goat Girl staat 14 mei in Paradiso

Goat Girl staat maandag 14 mei in de kleine zaal van Paradiso.