Creatieve duizendpoot Baloji bouwt een poëtisch en politiek getint feestje
15 januari, 2019

Baloji lijkt de personificatie van heel jong en ambitieus Afrika. De getalenteerde zanger mixt rap met Afrikaanse stijlen, van soukous en funk tot ragga en de rauwe klanken van de traditionele urban Congolese muziek. Tel daar invloeden uit 70s fusion en 90s techno bij op, en je krijgt een feestelijk optreden. Dansbare klanken, maar wel met serieuze boodschappen. Het gaat in zijn nummers over persoonlijke en politieke zaken: van zijn jonge jaren in een klein Afrikaans dorp zonder elektriciteit, tot kritiek op de Congolese regering.

Baloji - Hotel Impala - Interview
Baloji - Hotel Impala - Interview
Baloji werd geboren in Congo maar op driejarige leeftijd door zijn vader naar België gestuurd. Lange tijd had hij een hekel aan alles wat met Congo te maken had, tot hij in 2007 een brief kreeg van zijn verloren gewaande moeder. Zijn afkomst kwam terug in zijn leven, het inspireerde hem om terug te keren naar zijn roots en zijn eerste album Hotel Impala te maken.
Na zijn tweede album Kinshasa Succursale is het nu tijd voor een derde plaat, 137 Avenue Kaniama, vernoemd naar het adres in Lubumbashi waar Baloji zijn moeder terugzag. Het album staat vol met prachtige, poëtische teksten, waarin hij bekritiseert en relativeert tijdens feestelijke grooves.

Baloji - 137 Avenue Kaniama [Full Album Stream]
Baloji - 137 Avenue Kaniama [Full Album Stream]
De liefde voor woorden zat er al vroeg in. Al sinds zijn veertiende schrijft hij gedichten, naar eigen zeggen omdat het Frans een complexe taal is en het interessant is dieper te graven om een bepaalde emotie uit te drukken. Maar de creatieve duizendpoot kan meer dan schrijven en zingen. Zo regisseert hij zijn eigen videoclips, met fantastische beelden in dandy-achtige stijl, en bracht hij bij zijn album 137 Avenue Kaniama een gelijknamig boek uit.
Baloji is nieuwsgierig en intelligent, en zet een nieuw soort stijl neer die zowel waarde hecht aan het Afrikaanse verleden, als daar los van breekt. Zijn doel is dan ook muziek maken die zowel Afrikaans als modern is. ‘Je moet trots zijn op wie je bent. Wij Afrikanen hebben een interessant, rijk erfgoed, en een gigantische diversiteit. We mogen trots zijn op die afkomst, en deze vieren, net als bijvoorbeeld Amerikanen dat doen.’
Door Fleur Reuser en Liselot van Kesteren