Programma
Nieuwsoverzicht

Broodnodig bezoekersrecord voor Paradiso in 2023

28 december, 2023

20230906 18 Future Islands Niels Vinck

Het Amsterdamse poppodium Paradiso wist in 2023 een recordaantal van ruim 727.000 bezoekers te trekken. In totaal werden er 1.210 programma’s georganiseerd op meer dan 20 locaties in Amsterdam. De cultuurtempel blikt terug op een jaar met veel hoogtepunten en tegelijkertijd ook een aantal financiële uitdagingen.

Grote artiesten, nieuwe én vertrouwde concepten

De grote artiesten uit binnen- en buitenland sloegen Paradiso dit jaar niet over. Onder andere Sugababes, PJ Harvey, Pusha T, Caroline Polachek, John Cale, S10, Joss Stone, Loyle Carner, Froukje, D-Block Europe, De Jeugd van Tegenwoordig, Raye en Dystinct trokken direct uitverkochte zalen. Ook het aanstormende talent kreeg ruim baan binnen de programmering: zo gooiden Black Country, New Road en Channel Tres hoge ogen met hun optredens en wist Skin On Skin, na eerder een avond in Parallel te hebben gehad, de Grote Zaal uit te verkopen. Verder won Prins. S. en De Geit de 3FM Award voor Beste Indie Act na het optreden op de Indiestad Nieuwjaarsborrel, Elmer won de Zonneprijs (de nieuwe muzikale talentencompetitie van Paradiso) en Sophie Straat organiseerde een geheel eigen ‘Protestfest’. Tot slot konden bezoekers nieuwe muziek ontdekken tijdens uitverkochte avonden van de festivals London Calling en Super-Sonic Jazz.

Aan het nachtleven hebben Paradiso en Parallel, de nachtclub in Amsterdam Noord, ook veel kleur toegevoegd. Het hele jaar door werden concepten als Tribes (amapiano, gqom), STOOR (techno), PARDON (UK garage) en Pornceptual (techno) druk bezocht en vormde een tjokvolle ADE-week weer de kers op de taart.

In 2023 investeerde Paradiso in vrije (podium)ruimte voor experiment en vernieuwing.Tijdens DIP (Dinsdag In Paradiso) krijgen talentvolle organisaties, collectieven, kunstenaars, performers of makers de Bovenzaal om hun programma-ideeën te presenteren. De bijzondere uitgeversbeurs DRUK! vond zichzelf opnieuw uit met een nieuwe naam, verjonging en een recordaantal bezoekers.

Kostenstijgingen

In de schaduw van deze hoogtepunten staan flinke financiële uitdagingen voor Paradiso: Het afgelopen jaar moest hard gewerkt worden om de kostenstijgingen op het gebied van inkoop, reis (vliegtickets) en verblijf (hotelkamers) te compenseren. Daarnaast hebben artiesten steeds meer moeite om hun tournees financieel rond te krijgen, waardoor de boekingskosten stijgen.

Om de hoge inflatie voor onze medewerkers te kunnen compenseren, stijgen ook de personeelskosten het komende jaar met een hoger percentage dan gebruikelijk. Met de btw-stijging voor de culturele sector die in de lucht hangt, het grote renovatie- en nieuwbouwproject 100 jaar Paradiso en daarbij horende ontwikkelkosten, doet een non-profit organisatie als Paradiso er op dit moment alles aan om de begroting sluitend te krijgen. Dat de bezoekers daar iets van gaan merken in de ticketprijzen is vrijwel onvermijdelijk.

Of het bezoekersrecord volgend jaar weer gebroken wordt, is nog maar de vraag. Aan het programma gaat het niet liggen. Op de website van Paradiso staan alweer ruim 300 evenementen aangekondigd.