Paradiso

Programma
Mijn Paradiso
  • Programma

  • Nieuws

  • Mijn tickets

  • Bezoek

  • Over ons

  • Lidmaatschap

  • Archief

  • Webshop

  • Steun ons

  • Werken bij Paradiso

  • Contact & Partners

Club Paradiso

Club Paradiso

Indiestad logo

Indiestad

Logo lilacbackground 1200px

Kosmos

Sugar mountain logo

Sugar Mountain

Jazzlogo

Super-Sonic Jazz

Lodo tttt

Ticket to the Tropics

Tones Symbol Offwhite

Tones

Paradiso TikTok
View in English
Nieuwsoverzicht

Andy Jenkins is de moderne singer-songwriter

18 januari, 2019

Andy Jenkins 2019

Heel even heeft Andy Jenkins overwogen om in plaats van Sweet Bunch zijn debuutalbum Contemporary Singer-Songwriter te noemen. De aanduiding singer-songwriter wordt namelijk niet door iedereen als cool ervaren. Tegelijk is alle muziek waar hij zo veel van houdt juist uit die hoek afkomstig. Carole King, George Harrison, Townes Van Zandt en John Prine vormen als het ware de tafelpoten onder zijn schrijftafeltje. Als ‘singer-songwriter 2:0’, die de sound van de scene van Richmond Virginia vertegenwoordigt, zet hij een oude traditie voort in de moderne tijd, hetgeen hem ook in het zicht brengt van ‘onze buren’ van Indiestad. Op 1 februari deelt hij de affiche met Caamp in Paradiso Noord.

De rijke natuur van Virginia klink er in door

De gedachte dat alle singer-songwriters uit de folk of country komen is hardnekkig. Dat houdt een bepaald publiek weg van iets dat ze best zouden kunnen waarderen. Dat is wat Jenkins beoogt te zeggen met dat geaborteerde plan om zijn debuutplaat anders te noemen. Vertel ons wat over hokjesgeest! Maar de man heeft een punt. Hij en zijn maat Matthew E. White, producer van zijn album en eigenaar van het Spacebomb Records label, gaan al terug tot de middelbare school en behoren tot de aanstichters van de lokale scene in Richmond, Virginia. Spacebomb-artiesten als Justin Frye (PC Worship) en Natalie Prass breken naar hun idee radicaal met steden als New York, Nashville, en LA.

Je kunt de rijke natuur van Virginia er doorheen horen, vinden ze zelf. Dat is ook wat White op zijn vier eigen albums tot op heden gedaan heeft. Eindelijk is het nu eens de beurt aan zijn jeugdvriend Andy Jenkins. Klinkt het modern? Ja en nee. Waarbij de bevestiging iets harder mag worden uitgesproken. Zeg: ‘JA en nee.’ Dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Heel even heeft Andy Jenkins overwogen om in plaats van Sweet Bunch zijn debuutalbum Contemporary Singer-Songwriter te noemen.

Don't It Drag On (Chris Smither) – Live in Richmond)

Accepteer de voorkeurscookies om de video te bekijken.

Anders dan de gemiddelde folksongs

De aanzwellende intro en de langzame fade-out van de outro in de openingstrack Hazel Woods doet wat cinematografisch aan. Het is niet de gebruikelijke spanning van de gemiddelde folksong. Toch staat het er ook weer niet mijlenver vandaan. Uiteindelijk ligt het allemaal maar hoe je de dingen definieert. De bijdrage van Phil Cook van Hiss Golden Messenger aan dit album zorgt voor een redelijk duidelijke muzikale plaatsbepaling. Cook, toch vooral gitarist bij HGM, speelt toetsen op zijn eigen co-write Genuine Heart. Hij is de enige niet local in de band op Sweet Bunch. Alle anderen komen uit Richmond.

Genuine Heart

Terug naar de natuur en zijn ‘sweet bunch’

Het is de verlokking van die scene die Jenkins na jaren omzwervingen terug heeft geleid naar huis, terug ook naar de natuur en zijn vrienden. Zijn Sweet Bunch dus eigenlijk. Hij kan niet zonder zijn vrienden en vriendinnen, ze horen bij zijn leven als de wind en de zee.

All the boys are true.
They are true as the wind

All the girls are strong.
They are strong as the sea

De nadruk ligt op de positieve kant des levens

Die titel slaat evengoed op de negen bij elkaar gezette tracks op dit in slechts drie dagen opgenomen album, en is geleend van een gelijknamige Griekse film uit 1983 van regisseur Nikos Nikolaidis. De term sweet loopt als een rode draad door de teksten op heel het album van positivo Jenkins. Dat is een bewuste zet van Jenkins dat hij dat woord zo vaak herhaalt. Hij probeert de positieve kant van het leven te benadrukken. Dat vindt hij eerlijker. Hij ervaart soms dat in popmuziek de teksten ofwel te ‘angsty’ zijn of juist te vrolijk. Daar zit wat in, in die constatering.

Sweet Bunch ft. Matthew E. White

CCR en The Smiths in één

Dan toch nog wat woorden over die moderne singer-songwriter die hij zo graag wil zijn. Neem dan de titeltrack met zijn vriend White. Opvallendste instrument is een elektrische gitaar met heel veel tremolo, alsof je Green River van Creedence Clearwater Revival en How Soon Is Now? van The Smiths met meestergitarist Johnny Marr tegelijkertijd hoort afspelen. De vrouwelijke achtergrondvocalen brengen een gospel touch aan. Kon Pops Staples zijn gitaar ook niet altijd zo heerlijk laten (t)rillen en beven? Dit nummer kun je niet vaak genoeg horen en zou live weleens het hoogtepunt van de show kunnen zijn op 1 februari in Paradiso Noord, waar hij co-headliner is met Caamp. Zing het aub voor ons Andy! En doe voor jezelf maar Song For Me, waarmee het album met wederom een positieve noot wordt afgesloten.

Tekst door: Robbert Tilli
Foto door: Shawn Brackbill

Koop hier je kaarten voor Andy Jenkins en Caamp op 1 februari in Paradiso Noord.

NB: Bezoekers van dit concert hebben ook toegang tot Willie Watson en Mitch Rivers @ OIABM x Sugar Mountain, op dezelfde avond in Paradiso Noord - Tuinzaal.