Er zijn maar weinig bands met zo’n broeierige sound als die van Algiers. Deels is zanger Franklin James Fisher daarvoor verantwoordelijk, maar het hectische, onheilspellende instrumentarium van Ryan Mahan, Lee Tesche en Matt Tong speelt zeker ook een grote rol.
Voor diegenen bij wie de naam Matt Tong een belletje doet rinkelen: Juist ja, de oorspronkelijke drummer van Bloc Party. Meestal mis je een drummer niet direct als hij opstapt, maar een enkele is wel van grote invloed op het totaal-geluid van een band. Tong is er zo eentje. Hij voorzag Bloc Party’s klassieke debuut van een wervelende ritmiek en hoewel zijn nieuwe band heel anders klinkt, doet hij dat bij Algiers ook.
Drie van de vier bandleden mogen dan oorspronkelijk afkomstig zijn uit Atlanta, Georgia, als je songs als Death March en Cleveland van tweede album The Underside of Power beluistert krijg je het gevoel onbekend, hoogst fascinerend territorium te betreden. Als je een band als Elbow een warm hart toedraagt, vormt Algiers een goede, wat meer eigentijdse en sinistere zijweg.
Algiers
Indiestad belde met Ryan Mahan, de bassist van Algiers en vroeg hem alvast hoe het ervoor staat met het nieuwe materiaal dat deze herfst zal gaan verschijnen.
Ryan Mahan: ‘Het is klaar! We wilden het eigenlijk in de zomer al uitbrengen, maar dat wordt nu waarschijnlijk oktober. Maar als we in September in Paradiso spelen (tijdens de Indiestad avond) zal dat wel een van de eerste optredens worden waarbij we nieuwe nummers gaan spelen! In maart hebben we ook al flink getourd, maar toen was het daar nog te vroeg voor.’
Is het voor jullie een uitdaging om studio-materiaal naar de live-set te vertalen? Het is toch een behoorlijk complexe, ruimtelijke sound….
‘Zeker. Toen we ooit met Algiers begonnen hadden we wel een bepaald esthetisch idee hoe we ongeveer wilden klinken. Dat hoor je goed terug in ons gelijknamige debuut en in The Underside of Power, maar nu wilden we onszelf nog verder pushen. Gaandeweg leer je ook wat goed werkt voor studio-opnames en wat je daarvan live kunt gebruiken en wat niet….dus we creeren meer en meer een eigen geluids-wereld die ook echt is zoals we willen dat ie is.’
Wat jullie anders doen dan het gros van de bands die emoties en pathetiek in hun songs laten doorsijpelen is dat jullie de muzikale ondergrond heel duister en confronterend maken. Daardoor wordt een nummer nooit te zwaar op de hand hoewel de thematiek soms behoorlijk heftig kan zijn.
‘Tof dat je dat hoort. We gaan inderdaad altijd op zoek naar contrasten, naar conflict zou ik bijna zeggen. Ook omdat de wereld zo in elkaar steekt. Het moet wat ons betreft muzikaal gezien nooit aan een genre toebehoren. Het is een vrij kille wereld en dat hoor je terug in de geluiden waar we mee werken. Terwijl Franklin’s stem juist zoekende is en veel soul heeft.’
Een song als Cleveland heeft dat allemaal in zich. Vocalen die soms bijna een gospel-sfeer uitademen clashen met schrille beats en gitaarpartijen. Die dubbele identiteit houdt ons als luisteraar op het puntje van onze stoel. Als het niet zo’n waanzinnig cliche was zou je zelfs kunnen suggereren dat dat wellicht de reden is dat jullie Algiers heten. Corrigeer waar nodig hoor…
‘Spijker op zijn kop. Matt is in Engeland geboren, wij komen uit Amerika, maar besloten in de vroege jaren van deze eeuw ook naar Engeland te verhuizen omdat we ons in de Bush-jaren niet meer thuis voelden in Amerika. Toch wilden we dat de band uitheemser zou klinken, ondoorgrondelijker. We hadden daar bijna een geografisch idee bij en dachten dat we dat best mochten benoemen. We hadden Amerika verlaten omdat we weg wilden van iets, zonder dat we precies wisten waar we ons wel thuis voelden.’
Algiers
De video van The Underside of Power is behoorlijk politiek geladen. We zien zwart-wit beelden uit de realiteit, jullie als band in een duistere ruimte en….ja, wat is het eigenlijk? Een soort detective scenario?
‘Het nummer heeft tekstueel een vrij heftige lading, dus het moest ook een strijdbare video worden. Het thema was eigenlijk hoe je een regering van zijn macht kon ontdoen. Een soort coup plannen. Maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat we ook veel gelachen hebben tijdens de opnames van deze video omdat we van de regisseur echt behoorlijk serieuze rollen moesten spelen. Maar gelukkig hebben ze die lachsalvo’s er later uit geknipt!’
Algiers speelt op Donderdag 17 September in Paradiso tijdens de Indiestadt avond.