Paradiso

Programma
Mijn Paradiso
  • Programma

  • Nieuws

  • Mijn tickets

  • Bezoek

  • Over ons

  • Lidmaatschap

  • Archief

  • Webshop

  • Steun ons

  • Werken bij Paradiso

  • Contact & Partners

Bassline logo

Bassline.

Club Paradiso

Club Paradiso

Indiestad logo

Indiestad

Logo lilacbackground 1200px

Kosmos

Sugar mountain logo

Sugar Mountain

Jazzlogo

Super-Sonic Jazz

Lodo tttt

Ticket to the Tropics

Paradiso TikTok
View in English

Posterhistorie Paradiso

De geschiedenis van postercultuur binnen Paradiso laat zien hoe artistieke vrijheid en popcultuur grafisch ontwerp hebben beïnvloed. Sommige posters roepen herinneringen op aan concerten en bands, terwijl andere als zelfstandige kunstwerken de creatieve tijdsgeest vastleggen. Op deze pagina lees je meer over de rijke posterhistorie van Paradiso. 

1968 - 1972

De eerste poster voor Paradiso, ontworpen door Willem de Ridder in 1968, weerspiegelt met zijn psychedelische kleuren en patronen de rebelse sfeer van dit nieuwe culturele centrum. De Ridder combineerde invloeden uit internationale hippiebewegingen en Nederlandse tegencultuur.

Meer informatie
Poster Cosmisch Ontspannings Centrum Paradiso Test1

1972 - 1982

In de jaren zeventig speelde huisontwerper Martin Kaye een grote rol. Hij bracht een opvallende typografische stijl mee uit Groot-Brittannië, die Paradiso haar eerste herkenbare uiterlijk gaf. Zijn posters, met heldere kleuren en eenvoudige vormen, spraken letterlijk vanaf de gevels van Amsterdam tot het publiek.

Meer informatie
Blondie poster

1983 - 1990

In de jaren tachtig gaf een nieuwe lichting grafisch ontwerpers de Paradiso-posters een nieuwe stijl met meer symboliek, humor en originaliteit. Deze ontwerpen speelden met de verwachtingen van het publiek en zorgden voor verrassende visuele ervaringen, vaak met abstracte en ironische interpretaties van artiesten en bands.

Meer informatie
Poster Eton Crop

1990 - 2000

Technologische ontwikkelingen maakten het voor grafisch ontwerpers mogelijk om te experimenteren met fotobewerking, collagetechnieken en nieuwe grafische elementen. Dit sloot naadloos aan bij het gevoel van vrijheid wat domineerde in dit decennium.

Meer informatie
Beastie Boys Poster

2000 - 2010

Concertposters in deze periode weerspiegelden de invloed van de digitale revolutie op grafisch ontwerp. Sociale media en e-mailnieuwsbrieven werden steeds belangrijker voor concertpromotie. Posters verloren hierdoor deels hun communicatieve functie en kregen een nieuwe rol als artistieke uitingen.

Meer informatie
Erykah Badu Poster

2010 - nu

In deze periode kreeg online marketing de overhand. Waar promotie eerst vooral met stilstaande beelden, tekst en foto’s gebeurde, verschoof dit eind jaren '10 naar video door de opkomst van Instagram en TikTok. In 2017 introduceerde Paradiso voor het eerst een volledige grafische identiteit, ontworpen door Experimental Jetset.

Meer informatie
Paradiso Prints 2010 2020

Contact

Ons archief van posters en verhalen is nooit compleet. Wil je iets wijzigen of toevoegen? Stuur ons dan een e-mail via [email protected].