Paradiso

Programma
Mijn Paradiso
  • Programma

  • Nieuws

  • Mijn tickets

  • Bezoek

  • Over ons

  • Lidmaatschap

  • Archief

  • Webshop

  • Steun ons

  • Werken bij Paradiso

  • Contact & Partners

Bassline logo

Bassline.

Club Paradiso

Club Paradiso

Indiestad logo

Indiestad

Logo lilacbackground 1200px

Kosmos

Sugar mountain logo

Sugar Mountain

Jazzlogo

Super-Sonic Jazz

Lodo tttt

Ticket to the Tropics

Paradiso TikTok
View in English

Posterhistorie 2010 tot nu

In de periode tussen 2010 en nu veranderde de postercultuur voor concerten ingrijpend door de snelle opkomst van digitale technologie en sociale media. Waar fysieke concertposters in deze periode nog steeds werden gebruikt, stonden ze wel grotendeels in dienst van digitale promotie.

Ook het gebruik van designs veranderde: het was niet langer voldoende om alleen een mooi gedrukt exemplaar te hebben; een poster moest ook geschikt zijn voor digitale schermen, in allerlei uiteenlopende formaten, van sociale media tot websites en mobiele apps. Deze verschuiving vroeg om ontwerpen die flexibel en veelzijdig inzetbaar waren.

Minder creatieve vrijheid

Nieuwe tools zoals Dropbox en WeTransfer maakten het mogelijk om grote bestanden sneller en eenvoudiger te delen, ook over lange afstanden. In de eerste twintig jaar van het internet was het namelijk nog lastig om grote bestanden te versturen, en werden gegevensdragers zoals cd-roms en usb-sticks vaak per post verzonden, wat de zaak vertraagde.

Door deze ontwikkeling kregen buitenlandse artiesten steeds meer invloed op de posters voor hun concerten in Nederland. Ze konden nu gemakkelijker invloed uitoefenen op de lokale markten. Dit leidde ertoe dat lokale kunstenaars en podia minder creatieve vrijheid kregen. De eindverantwoordelijkheid voor het ontwerp lag steeds vaker bij de artiest of diens management, waarbij de stijl van de gehele Europese or wereldtournee bepalend werd, in plaats van de lokale creativiteit.

Poster Selectie 10

Experimental Jetset

In 2017 kreeg Paradiso haar eerste grafische identiteit, ontworpen door Experimental Jetset, een regenommeerd bureau wat al sinds 1995 verbonden is aan Paradiso. Op de website van Experimental Jetset kun je erg veel voorbeelden bekijken en achtergrondinformatie vinden over hun ontwerpen. Websitebouwer Bravoure baseerde hun ontwerp voor de huidige website van Paradiso op het gedachtengoed van Experimental Jetset

Bekijk de website van Experimental Jetset
Experimental Jetset poster

Opkomst van videoplatforms

Eind jaren 2010 begon de verschuiving naar video. Platforms zoals Instagram en TikTok groeiden uit tot een van de belangrijkste sociale media voor jongere generaties. Dit zorgde ervoor dat stilstaande beelden, zoals posters, concurrentie kregen van bewegend beeld.

Paradiso werd steeds afhankelijker van maken van korte promotievideo's waarin grafische elementen uit de poster werden verwerkt. Hierdoor evolueerde de poster van een op zichzelf staand product naar een onderdeel van een bredere visuele identiteit.

Bronvermelding

Wil je meer lezen? Je kunt hier meer informatie vinden:

Het Paradiso archief | Paradiso
Een grote collectie historische Paradiso Posters | Delpher
Boek: Paradiso Posters 1968-2008 | J. Dietvorst en J. Hiddink

Ons archief is nooit compleet. Wil je iets toevoegen of wijzigen aan deze pagina? Stuur ons dan een e-mail: [email protected]